Awe, Ya NenehErtemel, Adnan Veysel2021-12-232021-12-232021https://hdl.handle.net/11467/5120https://doi.org/10.5281/zenodo.5519304SMEs and e-commerce have been widely researched on due to their contribution in many aspects of development; however research in Africa is limited thus this paper aims to explore the factors that influence youth entrepreneurs in The Gambia to adopt this technology and how they perceive prospective benefits when it is adopted. Another aim is to assess their level of ecommerce adoption and to find out the factors that hinder the adoption process. A research model was developed based on Technology Acceptance Model (TAM), Theory of Planned Behavior (TPB) and Diffusion of Innovation Theory (DIT). The study objectives were achieved through a cross-sectional survey design and primary data was collected through self-administered online questionnaire from 153 youth entrepreneurs and IBM SPSS 22 was used to analyze the data. The results indicate that out of the 7 proposed independent variables, perceive benefits and perceive barriers have a positive correlation to adoption, perceive behavioral control was also found to positively influence ecommerce adoption while attitude, perceive usefulness, relative advantage and compatibility were not found to be significant. Finally the adoption level of ecommerce by the youth entrepreneurs was found to be moderate.KOBİ'ler ve e-ticaret, kalkınmanın birçok yönüne katkılarından dolayı kapsamlı bir şekilde araştırılmıştır; ancak, Afrika'daki araştırmalar sınırlıdır, bu nedenle bu makalenin amacı, Gambiya'daki genç girişimcileri bu teknolojiyi benimsemeye teşvik eden faktörleri ve benimsendiğinde olası faydaları nasıl algıladıklarını araştırmaktır. Diğer bir amaç ise e-ticaretin benimsenme düzeylerini değerlendirmek ve bu süreci engelleyen faktörleri bulmaktır. Teknoloji Kabul Modeli (TAM), Planlı Davranış Teorisi (TPB) ve Yenilik Yayılım Teorisi (DIT) temel alınarak bir araştırma modeli geliştirilmiştir. Çalışma hedeflerine kesitsel bir anket tasarımı ile ulaşıldı ve 153 genç girişimciden kendi kendine uygulanan bir çevrimiçi anket aracılığıyla birincil veriler toplandı ve verileri analiz etmek için IBM SPSS 22 kullanıldı. Sonuçlar, önerilen 7 bağımsız değişkenden algılanan faydaların ve engellerin benimseme ile pozitif olarak ilişkili olduğunu, algılanan davranışsal kontrolün de e-ticaretin benimsenmesini olumlu etkilediğini, ancak tutum, algılanan fayda, göreceli avantaj ve uygunluğun olmadığını göstermektedir. Son olarak, genç girişimcilerin e-ticareti benimseme düzeyi orta düzeyde bulunmuştur.eninfo:eu-repo/semantics/openAccessMSMEsDigitalizatione-commerce adoptionyouth entrepreneursEnhancement of Micro Small Businesses in The Gambia through Digitalization: Investigating youth Entrepreneurs Perception, Use and Inhibitor of E-commerce TechnologyArticle23254210.5281/zenodo.5519304