Keleş Tayşir, NurgülSaidykhan, Lamin W.2017-08-032018-08-052017-08-032018-08-052017Saidykhan, Lamin W.. (2017). Quality of work life among employees of the University of the Gambia. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). İstanbul Ticaret Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme, İstanbulhttp://library.ticaret.edu.tr/e-kaynak/tez/73051.pdfhttps://hdl.handle.net/11467/2115Tez (Yüksek Lisans) -- İstanbul Ticaret Üniversitesi -- Kaynakça var.Quality of work life (QWL) is concerned with the welfare and satisfaction of employees on the job as well as off the job. The purpose of this research is to undertake a combination of descriptive study - to ascertain and explain the level of QWL among the employees of University of the Gambia - and hypothesis testing - to establish the relationship between QWL and demographic factors of the respondents. To fulfill the objectives of the study, a cross-sectional survey design is used to collect primary data from a sample of 402 respondents through completing an online questionnaire which is adopted from the study of Swamy, Nanjundeswaraswamy and Rashmi (2015). The data is analyzed with the help of SPSS 24 using descriptive statistics, independent t-test and one-way ANOVA. The results indicate that UTG staff are moderately dissatisfied with their overall level of QWL. In addition, they are moderately satisfied with only three of the dimensions of QWL: relations and co-operations, autonomy of work, and organisational culture and climate. They are moderately dissatisfied with the remaining six dimensions: job satisfaction and job security, traning and development, work environment, adequacy of resources, compensarion and rewards, and facilities. The results also indicate that the respondents differ significantly in their QWL in terms of designation, education and monthly salary. They however do not differ significantly in their QWL in terms of gender, age and work experience.Çalışma yaşamı kalitesi, çalışanların iş içinde ve iş dışındaki refahı ve tatmini ile ilgilenmektedir. Bu çalışmanın amacı Gambia Üniversitesi çalışanlarının çalışma yaşamı kalitesinin betimlenmesi ve ölçümlenmesidir. Bu amaçla öncelikli olarak betimsel analizlerle çalışanların çalışma yaşamı kalite seviyelerinin ne olduğu ortaya konacak sonrasında da hipotezlerle çalışma yaşamı kalitesi ve çalışanların demografik özellikleri arasında bir ilişki olup olmadığı araştırılacaktır. Araştırma hedeflerini gerçekleştirmek üzere Gambia Üniversitesi’nin 402 çalışanına online anketi doldurmaları yönünde bir çağırı yapılmıştır. Araştırmada Swamy, Nanjundeswaraswamy and Rashmi (2015)’in geliştirdiği çalışma yaşamı kalitesi ölçeği kullanılmıştır. Toplanan veriler SPSS paket programı yardımıyla betimsel analiz, bağımsız t testi ve tek taraflı ANOVA analizine tabi tutularak analiz edilmiştir. Araştırma sonuçları göstermektedir ki Gambia Üniversitesi çalışanları çalışma yaşamı kalitesi açısından orta derecede tatminsizlik yaşamaktadır. Çalışanların çalışma yaşamı kalitesinin yalnızca üç boyutundan orta derecede tatmin olduğu gözlenmiştir. Bu boyutlar: ilişki ve işbirliği, iş özerkliği ve örgüt kültürü ve iklimi. Çalışanların çalışma yaşamı kalitesinin diğer altı boyutundan orta derecede tatminsiz olduğu gözlenmektedir: iş tatmini, iş güvenliği, eğitim ve gelişme, iş çevresi, kaynakların yeterliliği, maaş ve ödül sistemi, fiziksel imkanlar. Araştırma sonuçları göstermektedir ki çalışanların çalışma yaşamı kalitesi seviyeleri arasında ünvan eğitim ve maaş açısından farklılıklar gözlenmiş fakat cinsiyet, yaş ve iş tecrübesi açısından önemli bir farklılık gözlenmemiştir.TABLE OF CONTENTS -- Abstract -- Özet -- Acknowledgement -- List of Tables -- List of Figures -- List of Abbreviations and Acronyms -- 1. INTRODUCTION, 1 -- 1.1 Introduction, 1 -- 1.2 Background of the Study, 1 -- 1.3 Problem Statement, 4 -- 1.4 Objectives of the Study, 5 -- 1.4.1 Main Objective, 5 -- 1.4.2 Specific Objectives, 5 -- 1.5 Significance and Justification of the Study, 5 -- 1.6 Organization of the paper, 6 -- 2. LITERATURE REVIEW, 7 -- 2.1 Introduction, 7 -- 2.2 The Concept of Quality of Work Live, 7 -- 2.3 Dimension of Quality of Work Life, 11 -- 2.4 Theoretical Background, 20 -- 2.4.1 Work Environment, 21 -- 2.4.2 Organizational Culture and Climate, 21 -- 2.4.3. Relations and Co-operations, 22 -- 2.4.4. Training and Development, 23 -- 2.4.5. Compensation and Rewards, 24 -- 2.4.6. Facilities, 24 -- 2.4.7. Job Satisfaction and Job Security, 25 -- 2.4.8. Autonomy of Work, 26 -- 2.4.9 Adequacy of Resources, 26 -- 2.5 Empirical Review, 27 -- 2.5.1. QWL in the Education Sector, 27 -- 2.5.2. QWL in other Sectors of the Economy, 29 -- 2.6 Conclusion, 32 -- 3: RESEARCH METHODOLOGY, 33 -- 3.1 Introduction, 33 -- 3.2 Research Design, 33 -- 3.3 Data Collection Process, 33 -- 3.4 Population and Sample, 34 -- 3.5 Instrument for Data Collection, 35 -- 3.5.1 Validity and Reliability of the Instrument, 37 -- 3.5.1.1 Validity of the Instrument, 38 -- 3.5.1.1.1 Content Validity, 38 -- 3.5.1.1.2 Criterion-Related Validity, 39 -- 3.5.1.1.3 Construct Validity, 39 -- 3.5.1.2 Reliability of the Instrument, 39 -- 3.6 Unit of Analysis and Time Horizon, 41 -- 3.7 Research Questions and Hypotheses, 41 -- 3.8 Data Analysis Methods, 43 -- 3.9 Ethical Considerations, 44 -- 3.10 Conclusion, 45 -- 4. RESULTS AND DISCUSSIONS, 46 -- 4.1 Introduction, 46 -- 4.2. Demographic Characteristics of Respondents, 46 -- 4.3. UTG Staff’s level of Satisfaction with their Overall QWL and its Dimensions, 48 -- 4.4. Relationship between QWL and Demographic Factors, 52 -- 4.4.1. Hypotheses One, 52 -- 4.4.2 Hypotheses Two, 53 -- 4.4.3 Hypotheses Three, 55 -- 4.4.4 Hypotheses Four, 58 -- 4.4.5 Hypotheses Five, 60 -- 4.4.6 Hypotheses Six, 62 -- 4.5 Conclusion, 65 -- 5. CONCLUSION, RECOMMENDETIONS AND LIMITATIONS, 66 -- 5.1 Conclusion, 66 -- 5.2 Recommendations, 68 -- 5.3 Limitations, 70 -- REFERENCES, 72 -- APPENDICES, 81eninfo:eu-repo/semantics/openAccessİş yaşamı kalitesiQuality of work lifeHD 6955/S25Quality of work life among employees of the University of the GambiaMaster Thesis1102469552