Gören, Hüseyin Emre2022-11-012022-11-012021https://katalog.ticaret.edu.tr/e-kaynak/tez/89623.pdfhttps://hdl.handle.net/11467/5807Tez (Yüksek Lisans) -- İstanbul Ticaret Üniversitesi -- Kaynakça var.Özet Yüzyılın son çeyreğinde, küresel ticaret, teknolojik yeniden yapılanma ve artan ticaret hacminin yarattığı baskıların neticesinde maliyet azaltmada belirleyici bir faktör haline gelmiştir. Bu rekabete yoğun ortamda büyük hacimli işletmeler, liman işletmecileri ile birlikte hareket ederek maliyet avantajı yaratmak ve lojistik hizmet seviyelerini yükseltmek amacıyla dönüşüme girmiştir. Bu dönüşümden sonra, katma değerli hizmetler geliştirilmiş, transit yüklerin depolanması, yük birleştirme ve dağıtımı, son tüketiciye kadar olan faaliyetler, liman alanlarını Liman merkezli lojistik olarak tanımlanan “Port-Centric Logistics (LML)” konsepti ile karşı karşıya bırakmıştır. Küresel ticaret de önemli bir liman olarak görülen ülkemizde, Liman Merkezli Lojistik uygulamaları kavramsal bir karmaşa içinde olmasada, bazı limanların özellikle de ticari faaliyetlerin en yoğun bulunduğu Marmara Bölgesi'nde tanımlama yapılmadan uygulama aşamasında olduğu görülmektedir. Bu çalışmada aşağıdaki araştırma soruları cevaplanmaya çalışılmıştır. LML ile ilgili limanların kriterleri nelerdir? LML, Marmara bölgesindeki limanlar da uluslararası standartlarda uygulanmakta mıdır? Marmara bölgesinde uygulanan LML'nin Türkiye'deki diğer bölgelerden farklılıkları ve benzerlikleri nelerdir? LML’nin Marmara Bölgesi’nde uygulanabilirliği, liman yöneticilerinde yarı yapılandırılmış nitel görüşmeler yoluyla belirlenmiştir. Görüşmeler analiz edilerek elde edilen nitel veriler betimsel analiz yöntemi ile değerlendirilmiştir. Anahtar Kelimeler: Liman Merkezli Lojistik, Liman, Lojistik Hizmetleri Abstract In the last quarter of a century, global trade has become a decisive factor in reducing the cost of competitive pressures created by technological restructuring and increasing trade volume. Major companies in this competition have moved into a transformation with the aim of creating cost advantage and increasing logistic service levels by acting together with port operators. After this transformation, value-added services developed, storage of transit cargoes, freight consolidation and distribution, activities up to the last consumer are confronted with the concept of "Port-Centric Logistics (PCL)" in the port area. In our country, which is regarded as a port of call for global trade, Port Centric Logistics applications are not in a conceptual confusion but it is seen that some ports are in the implementation phase especially in the Marmara Region where commercial activity is most intense. In this study following Research questions are tried to answered what are the criteria for the ports related to PCL? Does PCL applied in the ports in Marmara region? What are the differences and similarities of the PCL applied in Marmara region from other regions in Turkey. The applicability of the PCL in Marmara Region was determines by means of semi-structured qualitative interviews with in the port managers. Qualitative data obtained by analyzing the interviews were evaluated by descriptive analysis method. Keywords: Port Centric Logistics, Port, Logistics Services İÇİNDEKİLER Özet. iv Abstract. v İÇİNDEKİLER. vi TABLO LİSTESİ. ix ŞEKİL LİSTESİ. x KISALTMALAR LİSTESİ . xi GİRİŞ. 1 1. LOJİSTİK KAVRAMI VE TEMEL LOJİSTİK FAALİYETLER . 3 1. 1. Lojistik Kavramı. 3 1. 2. Lojistik Yönetimi. 4 1. 3. Temel Lojistik Faaliyetler. 7 1. 3. 1. Müşteri Hizmetleri. 8 1. 3. 2. Sipariş İşleme. 8 1. 3. 3. Talep Yönetimi . 9 1. 3. 4. Satın Alma . 9 1. 3. 5. Taşıma. 10 1. 3. 6. Stok Yönetimi. 11 1. 3. 7. Gümrük Hizmetleri. 11 1. 3. 8. Depolama ve Dağıtım Merkezleri. 12 1. 3. 9. Malzeme Elleçleme ve Ambalajlama . 13 1. 3. 10. Satış Sonrası Verilen Lojistik Hizmetler . 13 1. 3. 11. Tersine Lojistik . 14 1. 4. Lojistikte Dış Kaynak Kullanımı. 14 1. 4. 1. Üçüncü Parti Lojistik (3PL). 15 1. 4. 2. Dördüncü Parti Lojistik (4PL). 17 1. 4. 3. Beşinci Parti Lojistik (5PL). 18 1. 5. Lojistik Merkezler ve Temel Özellikleri . 19 1. 5. 1. Limanlar ( Ports ). 22 1. 5. 2. Kara Teminali ( Dry-Ports). 22 1. 5. 3. Serbest Bölgeler ( Free Trade Zone ). 23 2. LİMANLAR VE LİMAN MERKEZLİ LOJİSTİK KAVRAMI . 25 2. 1. Temel Liman Kavramları. 25 2. 2. Yük Elleçleme Türlerine Göre Liman Çeşitleri. 27 2. 2. 1. Dökme (Kuru) Yük Terminali . 27 2. 2. 2. RO-RO Terminali . 28 2. 2. 3. Konteyner Terminali. 28 2. 2. 4. Sıvı Yük Terminali . 29 2. 2. 5. Yolcu Terminali. 30 2. 3. Liman Sisteminin Dönüşümü ve Gelişimi. 30 2. 3. 1. Birinci Nesil Limanlar (1960'ların başına kadar) - Taşıma Merkezleri. 32 2. 3. 2. İkinci Nesil Limanlar (1960-1980) - Endüstriyel Kompleksler. 33 2. 3. 4. Üçüncü Nesil Limanlar (1980-2000) - Lojistik Merkezleri. 33 2. 3. 5. Dördüncü Nesil Limanlar (2000 Sonrası) - Yalın ve Çevik Merkezler. 33 2. 3. 6. Beşinci Nesil Bağlantı Noktaları - Müşteri Odaklı Bağlantı Noktaları. 34 2. 4. Limanların Uluslararası Ticarete Etkisi. 34 2. 5. Konteyner Taşımacılık Sistemi ve Gelişimi . 36 2. 6. Lojistik Hizmetlerin Sağlanmasında Konteyner Terminalinin Rolü . 40 2. 6. 1. Ulaştırma Fonksiyonu. 41 2. 6. 2. Depolama Fonksiyonu . 41 2. 6. 3. Yük Elleçleme Fonksiyonu. 42 2. 7. Liman Merkezli Lojistik ve Tedarik Zinciri ile İlişkisi . 42 2. 8. Liman Merkezli Lojistik Uygulama Örnekleri ve Hizmetler . 45 2. 8. 1. Liman Merkezli Lojistik Uygulama Avantajları . 49 3. ARAŞTIRMANIN KAPSAMI, SÜRECİ VE SONUÇ. 52 3. 1. Araştırmanın Sorusu . 52 3. 2. Araştırmanın Kapsamı . 53 3. 3. Araştırmanın Amacı ve Süreci. 55 3. 4. Araştırma Yöntemi . 56 3. 5. Araştırma Sonucu Elde Edilen Bulgular. 58 3. 5. 1. Gümrük Uygulamaları ve Kısıtları . 59 3. 5. 1. 1. İhtisas Gümrük Uygulamaları. 60 3. 5. 1. 2. Gümrüklü Geçici Depolama Sahası ve Antrepo Uygulamaları. 61 3. 5. 2 Marmara Bölgesi Yük Akışı ve Liman Merkezli Lojistik Uygulamaları. 63 3. 5. 2. 1. Liman Merkezli Lojistik Uygulaması İçin Limanlara Ait Gereklilikler 66 3. 5. 2. 2. Marmara Bölgesi Limanlarda Sunulan Katma Değerli Hizmetler . 66 3. 6. LML Uygulamalarında Avrupa Birliği ve Birleşik Krallık ile Marmara Bölgesi Karşılaştırması . 68 3. 7. Sonuçlar ve Değerlendirme . 69 4. EKLER. 72 5. KAYNAKÇA. 78trinfo:eu-repo/semantics/openAccessLiman merkezli lojistik: Marmara bölgesi için bir değerlendirmeMaster Thesis185717112