Saldamlı, AsımYetgin, Cüneyt2014-11-242018-08-062014-11-242018-08-062014Yetgin, Cüneyt. (2014). Karşılıklı tanıma anlaşmaları açısından yetkilendirilmiş yükümlülük statüsü. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). İstanbul Ticaret Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Uluslararası Ticaret, İstanbulhttps://hdl.handle.net/11467/2379http://library.ticaret.edu.tr/e-kaynak/tez/59133.pdfTez (Yüksek Lisans) -- İstanbul Ticaret Üniversitesi -- Kaynakça var.Bu çalışma, dünya ticaretinin güvenli bir hale getirilmesi hedefi ile Dünya Gümrük Örgütü’nün (DGÖ) SAFE Framework of Standards (SAFE) standartları çerçevesinde ortaya konulan “Yetkilendirilmiş Yükümlülük Statüsü” (YYS) kavramı, bu statünün elde edilebilmesi için gerekli standartlar, bu standartların denetimi ve ticarete olan olası etkilerini tanımladıktan sonra her ülkede farklı koşullarda elde edilen Yetkilendirilmiş Yükümlülük Statüsünün ülkeler arasında imzalanması beklenen veya imzalanan Karşılıklı Tanıma Anlaşmaları ile global bir tedarik zinciri güvenliği hedefine nasıl ulaşılacağı ve bu antlaşmaların imzalanması sırasında izlenen prosedürler ile Türkiye’nin karşılaşması muhtemel süreçler hakkında bilgi vermektedir.This study aims to explain the facts of the Authorized Economic Operator Status programmes, implemented under the guidance of SAFE Framework of Standards, the requirements to be AEO certified and the possible impact together with results of the Mutual Recognition Agreements, which aims to establish a secure global supply chain. The study also focuses on the challenges of proceeding with mutual recognition agreements between nations and tries to explain possible scenarios Turkey might be facing during the mutual recognition agreement signing processes with different nations.Özet, iii -- Tablolar Listesi, vi -- Şekiller Listesi, vii -- Kısaltmalar Listesi, viii -- GİRİŞ, 1 -- 1. YETKİLENDİRİLMİŞ YÜKÜMLÜLÜK NEDİR?, 3 -- 1.1. SAFE Çerçeve Anlaşması, 5 -- 1.2. SAFE Çerçeve Anlaşmasının Dört Prensibi, 6 -- 1.3. SAFE Çerçeve Anlaşmasının İki Temeli, 8 -- 1.4. SAFE Çerçeve Anlaşması Standartları, 9 -- 1.4.1. Gümrük – Gümrük Standartları, 9 -- 1.4.1.1. Entegre Tedarik Zinciri Yönetimi, 10 -- 1.4.1.1.1. Genel Kontrol Önlemleri, 10 -- 1.4.1.1.2. Veri Gönderimi, 11 -- 1.4.1.1.3. Yetkilendirilmiş Tedarik Zinciri, 13 -- 1.4.1.2. Eşya Muayene Yetkisi, 14 -- 1.4.1.3. Eşya Muayenelerinde Modern Teknoloji Kullanımı, 14 -- 1.4.1.4. Risk Yönetimi Sistemleri, 14 -- 1.4.1.5. Muayenede Seçicilik ve Profil Oluşturma, 15 -- 1.4.1.6. Elektronik Ön Bildirim, 16 -- 1.4.1.7. Kontrol Hedeflerinin Belirlenmesi ve Haberleşme, 18 -- 1.4.1.8. Performans Ölçümleri, 19 -- 1.4.1.9. Güvenlik Değerlendirmeleri, 20 -- 1.4.1.10. Görevlilerin Dürüstlüğü, 20 -- 1.4.1.11. Çıkış Güvenlik Kontrolleri, 20 -- 1.4.2. Gümrük – Özel Sektör Standartları, 21 -- 1.4.2.1. Ortaklık, 22 -- 1.4.2.2. Güvenlik, 23 -- 1.4.2.3. Yetkilendirme, 24 -- 1.4.2.4. Teknoloji, 25 -- 1.4.2.5. Haberleşme, 25 -- 1.4.2.6. Basitleştirme, 26 -- 1.4.3. Üçüncü Temel; Tek Pencere, 26 -- 2. ÜLKE PROGRAMLARI, 28 -- 2.1. ABD Programı; C-TPAT, 28 -- 2.2. AB Programı; AEO, 30 -- 2.2.1. AEO Sertifikasyon Türleri, 31 -- 2.2.1.1. Güvenlik ve Emniyet, 31 -- 2.2.1.2. Gümrük İşlemleri Basitleştirme, 32 -- 2.2.1.3. Gümrük İşlemleri Basitleştirme / Güvenlik ve Emniyet, 32 -- 2.2.2. AEO Programının Güvenlik Sınırları, 33 -- 2.2.3. Başvuruların Değerlendirilme Kriterleri, 33 -- 2.2.3.1. Uyum Konusunda Temiz Bir Geçmişe Sahip Olmak, 33 -- 2.2.3.2. Ticari Kayıtları Kontrol Edilebilecek Şekilde Tutmak, 34 -- 2.2.3.3. Doğrulanmış Mali Yapı, 35 -- 2.2.3.4. Uygun Güvenlik ve Emniyet Standartlarının Varlığı, 36 -- 2.3. Diğer Ülke Programları, 38 -- 2.3.1. Çin Halk Cumhuriyeti, 38 -- 2.3.2. Japonya, 39 -- 2.3.3. Kore, 41 -- 2.3.4. Kanada, 42 -- 3. TÜRKİYE PROGRAMI; YYS, 44 -- 3.1. İlgili Mevzuat, 45 -- 3.2. YYS İçin Aranacak Başlıca Koşullar, 45 -- 3.3. YYS İle Sağlanan Avantajlar, 46 -- 3.3.1. Eksik Beyan Usulü, 46 -- 3.3.2. Kısmi Teminat Uygulaması, 47 -- 3.3.3. Götürü Teminat Uygulaması, 47 -- 3.3.4. Onaylanmışİhracatçı Yetkisi, 48 -- 3.3.4.1. İhracatta Yerinde Gümrükleme İzni, 48 -- 3.3.4.2. A.TR Dolaşım Belgesi Düzenleyebilme İzni, 49 -- 3.3.4.3. Fatura Beyanı veya EUR-MED Fatura Beyanı Düzenleme İzni . 49 -- 3.3.5. İzinli Gönderici Yetkisi, 50 -- 3.3.6. Güvenlik Kontrollerine İlişkin Kolaylaştırmalardan Yararlanma İzni, 51 -- 3.3.6.1. Azaltılmış Bilgilerden Oluşan Özet Beyan Verme Kolaylığı, 51 -- 3.3.6.2. Mavi Hat Uygulaması, 51 -- 3.3.6.3. Sarı Hat Muayene Önceliği, 51 -- 3.3.6.4. Kırmızı Hat Muayene Önceliği, 52 -- 4. KARŞILIKLI TANIMA, 53 -- 4.1. Karşılıklı Tanımanın Önemi, 53 -- 4.2. Yetkilendirme ve Denetim Süreçleri, 55 -- 4.3. Karşılıklı Tanıma Anlaşması Prosedürleri, 56 -- 4.4. Karşılıklı Tanıma Anlaşmalarının Getirileri, 59 -- 4.5. Karşılaşılabilecek Güçlükler, 61 -- 4.6. Türkiye Açısından Karşılıklı Tanıma, 64 -- SONUÇ, 66 -- KAYNAKÇA, 71trinfo:eu-repo/semantics/openAccessUluslararası ekonomik ilişkilerUluslararası ticaretInternational economic relationsInternational tradeHF 1352/Y48Karşılıklı tanıma anlaşmaları açısından yetkilendirilmiş yükümlülük statüsüMaster Thesis171363132