Şencan, HünerKardaş, Sümeyye2018-05-032018-08-052018-05-032018-08-052018Kardaş, Sümeyye. (2018). Beş faktör kişilik özelliklerinin iş tatmini üzerindeki etkisi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). İstanbul Ticaret Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İnsan Kaynakları Yönetimi, İstanbulhttps://hdl.handle.net/11467/2041http://library.ticaret.edu.tr/e-kaynak/tez/75751.pdfTez (Yüksek Lisans) -- İstanbul Ticaret Üniversitesi -- Kaynakça var.Beş Faktör Kişilik Özelliklerinin İş Tatmini üzerinde etkisi olduğu öngörüsüyle yapılan bu çalışmada, kişilik özellikleri ile iş tatmini arasındaki ilişki çözümlenmeye çalışılmıştır. Son zamanlarda iş tatmini üzerine yapılan çalışmalarla iş tatmini kavramının işletmeler için önemli olduğu kanaatine varılmıştır. İşletmeler uzun vadede başarıyı yakalamak istediğinden, iş tatmini kavramı işletmeler için üzerinde düşünülen ve çalışılan kavramlar arasında yerini almıştır. Alan yazında “Beş Faktör Kişilik Özelliklerinin İş Tatmini Üzerindeki Etkisi” konulu çalışmaların yapıldığı görülmektedir. Bu çalışmada; “Beş Faktör Kişilik Özelliklerinin İş Tatmini Üzerindeki Etkisi”, eğitim sektörü esas alınarak yapılmıştır. Çalışanların büyük çoğunluğunun duygusal yaklaşıma sahip olduğu eğitim sektöründe yapılan bu çalışma ile “Beş Faktör Kişilik Özelliklerinin İş Tatmini Üzerindeki Etkisi” araştırılmıştır. “Beş Faktör Kişilik Özelliklerinin İş Tatmini Üzerindeki Etkisi” ni belirlemek için Likert tipi iki ölçek kullanılmıştır. Beş Faktör Kişilik Ölçeği ile Minnesota İş Tatmini Ölçeği eğitim sektöründe çalışan yönetici, eğitmen ve diğer pozisyonlarda görev alan 300 kişiye iletilmiş olup 151 kişiden ankete eksiksiz dönüş alınmıştır. Elde edilen veriler üzerinde istatistiksel analizler yapılmıştır. Yapılan analizler sonrasında BFKÖ’nün alt boyutları olan Dışadönüklük, Duygusal Denge, Yeniliğe Açıklık, Sorumluluk ve Uyumluluk ile İş Tatmini arasında anlamlı bir ilişkinin olduğu tespit edilmiş ve birinci model hipotezler doğrulanmıştır. Yaş, cinsiyet, eğitim düzeyi ve deneyim gibi ikinci model hipotezleri oluşturan demografik değişkenler ile İş Tatmini arasında istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki olmadığı tespit edilmiştir.In this study, which is predicted that the Five Factor Personality Characteristics have an effect on Job Satisfaction, the relationship between personality traits and job satisfaction has been tried to be solved. Recently, it has been concluded that job satisfaction is crucial for businesses with studies on job satisfaction. Since businesses want to catch up in the long run, the concept of job satisfaction is among the concepts that are considered and contemplated for businesses. In the article, it is seen that "Five Factor Personality Features on Job Satisfaction" studies are done. In this study; "The Effect of Five Factor Personality on Job Satisfaction" was based on the education sector. This study conducted in the education sector, where the vast majority of the participants have an emotional approach, investigated the "Five Factor Impact of Personality Features on Job Satisfaction". Two Likert type scales were used to determine the "Effect of Five Factor Personality Characteristics on Job Satisfaction". The Minnesota Job Satisfaction Scale with the Five Factor Personality Scale was sent to 300 employees working in the education sector, instructors and other positions. Statistical analyzes were performed on the obtained data. After the analysis, it was determined that there is a meaningful relationship between Sub-dimensions of Extraversion, Emotional Balance, Openness to Newness, Responsibility and Compliance and Job Satisfaction, which are sub-dimensions of BF- hypotheses have been verified. It has been determined that there is no statistically significant relationship between job satisfaction and demographic variables that constitute secondary model hypotheses such as age, gender, education level and experience.Öz, i -- Abstract, ii -- İçindekiler, iii -- Tablolar Listesi, vi -- Şekiller Listesi, ix -- Kısaltmalar Listesi, x -- I. GİRİŞ, 1 -- A. Sorun Tanımlaması, 2 -- B. Amaç ve Önem, 3 -- C. Kapsam ve Kısıtlar, 3 -- D. Ön Kabuller, 5 -- E. Kullanılan Terimlerin Tanımları, 5 -- II. ALAN YAZIN, 7 -- A. Kişilik, 7 -- 1. Kişiliğin Tanımı, 7 -- 2. Kişiliği Oluşturan Faktörler, 8 -- 3. Kişilik Kuramları, 10 -- B. Beş Faktör Kişilik Kuramı, 15 -- 1. Tarihsel Gelişimi, 16 -- 2. Beş Faktör Kişilik Kuramının Boyutları, 17 -- 3. Beş Faktör Kişilik Özellikleri Üzerine Yapılan Araştırmalar, 23 -- C. İş Tatmini, 24 -- 1.İş Tatminin Tanımı, 25 -- 2.İş Tatminini Etkileyen Unsurlar, 27 -- 3.İş Tatminin Kuramlarla İlişkisi, 31 -- 4.Minnesota İş Tatmini Ölçeği, 34 -- 5. Minnesota İş Tatmini Ölçeğinin Boyutları, 35 -- 6. Minnesota İş Tatmini Üzerine Yapılan Araştırmalar, 36 -- D. Beş Faktör Kişilik Kuramının İş Tatmini Üzerindeki Etkisi, 37 -- III. YÖNTEM BİLİM, 39 -- A. Tasarım, Model, Hipotezler, 39 -- 1. Araştırmanın Tasarımı, 39 -- 2. Araştırmanın Modeli ve İlgili Hipotezler,, 39 -- B. Ana Kütle, Örneklem, Örnekleme Yöntemi, 41 -- 1. Ana Kütle, 41 -- 2. Örneklem Büyüklüğü, 42 -- 3. Örneklem Birimi ve Örnekleme Yöntemi, 42 -- C. Ölçüm Araçları, 42 -- 1. Ölçüm Araçlarının Tanıtımı, 42 -- 2. Ölçüm Araçlarının Belirlenmesi ve Uyarlanması Süreci, 43 -- 3. Değişkenler, Etiketleri ve Dereceleme Biçimi, 43 -- 4. Yüzey ve İçerik Geçerliliği Çalışmaları, 44 -- D. Ölçüm Uygulaması, 45 -- 1. Anket Uygulama Yöntemi, 45 -- 2. Yanıtlama Hatalarını Azaltma Yöntemleri, 45 -- 3. Bilgilendirme ve Eğitme, 45 -- 4. Anketlerin Kontrolü ve Teslim Alınması, 46 -- E. Pilot Araştırma Uygulaması, 46 -- 1. Araştırmanın Örneklemi ve Uygulama Biçimi, 46 -- 2. Tanımlayıcı Analiz Bulguları, 46 -- 3. Boyutsallık ve Yapısal Geçerlilik Analizleri, 47 -- IV. ASIL ARAŞTIRMA UYGULAMASI, 52 -- A. Boyutsallık Analizleri, 52 -- 1.Beş Faktör Kişilik Ölçeğinin Boyutsallığı, 53 -- 2. Minnesota İş Tatmini Ölçeğinin Boyutsallığı, 64 -- B. Güvenilirlik Analizleri, 70 -- 1. Beş Faktör Kişilik Ölçeğinin Güvenilirlik Analizi Bulguları, 71 -- 2. Minnesota İş Tatmini Ölçeği Güvenilirlik Analizi Bulguları, 75 -- C. Yapısal Geçerlilik Analizleri, 77 -- 1. AFA Yapısal Geçerlilik Analizleri, 77 -- 2. DFA Yapısal Geçerlilik Analizleri, 79 -- V. BULGULAR, 89 -- A. Demografik Değişkenlere İlişkin, 89 -- B. Hipotez Testlerine İlişkin, 92 -- 1. Birinci Modelle İlgili Hipotez Testleri, 92 -- 2. İkinci Modelle İlgili Hipotez Testleri, 96 -- 3. Üçüncü Modelle İlgili Hipotez Testleri, 99 -- 4. Dördüncü Modelle İlgili Hipotez Testleri, 103 -- 5. Beşinci Modelle İlgili Hipotez Testleri, 106 -- 6. İkinci Modeller Grubu: Demografik Değişkenlerin Etkisi, 109 -- VI. SONUÇLAR VE ÖNERİLER, 114 -- A. Sonuçlar, 114 -- B. Sonraki Araştırmalar İçin Öneriler, 116 -- EKLER, 117 -- EK A. Uygulanan Anket Formları, 117 -- EK B. Etik Kurul Yazısı, 122 -- ALINTI YAPILAN KAYNAKLAR, 123trinfo:eu-repo/semantics/openAccessPersonel güdüsüPersonel yönetimiPsikoloji, EndüstriyelMotivasyonEmployee motivationPersonnel managementPsychology, IndustrialMotivationHF 5549.5.M63/K37Beş faktör kişilik özelliklerinin iş tatmini üzerindeki etkisiMaster Thesis1102494267