Pazarçeviren, Selim YükselYıldırım, İclal2015-10-052018-08-062015-10-052018-08-062015Yıldırım, İclal. (2015). Eğitim kurumlarında faaliyet tabanlı maliyetleme ve bütçeleme bir özel öğretim kurumunda uygulama. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). İstanbul Ticaret Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Muhasebe ve Denetim Anabilim Dalı , İstanbulhttps://hdl.handle.net/11467/2168http://library.ticaret.edu.tr/e-kaynak/tez/63383.pdfTez (Yüksek Lisans) -- İstanbul Ticaret Üniversitesi -- Kaynakça var.Ürün ve hizmet üreten bütün işletmeler, maliyetleme ve bütçeleme sistemlerini değiştirme konusunda çeşitli çelişkilerle karşı karşıya kalmaktadırlar. Özellikle hizmet sektöründe faaliyet tabanlı maliyetleme uygulaması çok fazla tecrübe edilmediği için; işletmeler uygulamanın kendi bünyelerinde nasıl sonuçlar vereceği konusunda fikir sahibi olamamaktadırlar. Ayrıca; var olan gelenekselleşmiş, maliyetleme ve bütçeleme sistemlerinden vazgeçmenin, zaman ve maliyet açısından kendilerini sıkıntıya sokabilecek olması, işletmeleri sistem değiştirme fikrinden daha çok uzaklaştırmaktadır. Hizmet işletmeleri yoğun rekabet ve hızlı teknolojik değişmelere karşı koyabilmek için; kaynak maliyetlerini ilk aşamada faaliyetlere, sonrasında hizmetlere dağıtan faaliyet tabanlı maliyetleme yöntemini öncelikli tercih olarak düşünmelidirler. Yöntemlerin uzun vadede kurumlarına sağlayacağı faydayı göz önünde bulundurup fayda maliyet analizi yaparak sistemi uygulama konusunda karara varmalıdırlar. Bu çalışma, faaliyet tabanlı maliyetleme yönteminin özel bir eğitim kurumunun yıl içerisindeki maliyetlerinin daha doğru hesaplanmasına katkıda bulunup bulunmayacağını araştırmak amacıyla yapılmıştır. İstanbul ilinde faaliyet gösteren özel bir eğitim kurumu model alınarak oluşturulan yapıda faaliyet tabanlı maliyetleme yönteminin uygulanabilirliği örneklendirilmiştir.All service and manufacturing enterprises come up against various conflicts about changing costing and budgeting systems. Especially because activity-based costing application is not common in service sector, institutions cannot have opinions about how this application works under their organization. In addition to this, the fact that abandonment of existing traditional costing and budgeting systems may cause troubles in terms of time and cost, causes enterprises abandon changing the system. In order to withstand intense competition and fast technological changes, service enterprises should consider, as a first choice, activity-based costing method that in the first stage distributes resource costs to activities and then to services. After they consider the benefits that this method provides for the institutions, they should take a decision about implementing the system by doing a cost benefit analysis. This research is carried out to find out whether activity-based costing method contributes to computing accurately a private education institution’s costing within a year. Applicability of activity-based costing method is illustrated in this framework that based upon a private education institution that operates in İstanbul.ÖZET, iii -- ABSTRACT, iv -- ÖNSÖZ, v -- İÇİNDEKİLER, vi -- TABLOLAR LİSTESİ, xi -- ŞEKİLLER LİSTESİ, xii -- KISALTMALAR LİSTESİ, xiii -- GİRİŞ, 1 -- 1. EĞİTİM KURUMLARI İLE İLGİLİ GENEL BİLGİLER, 3 -- 1.1. Devlete Ait Öğretim Kurumları, 3 -- 1.1.1. Örgün Eğitim, 3 -- 1.1.2. Yaygın Eğitim, 5 -- 1.2. Özel Eğitim Kurumları, 6 -- 1.3. Özel Eğitim Kurumu Açılması, 7 -- 1.4. Özel Eğitim Kurumlarının Yönetimi, 8 -- 1.5. Özel Öğretim Kurumları İle İlgili Mali Hükümler, 8 -- 1.6. Özel Öğretim Kurumlarında Muhasebe Faaliyetleri, 9 -- 1.6.1. Özel Öğretim Kurumlarında Muhasebe Sistemi, 9 -- 2. FAALİYET TABANLI MALİYETLEME SİSTEMİ, 11 -- 2.1. Faaliyet Tabanlı Maliyetleme Sisteminin Gelişimi, 11 -- 2.2. Faaliyet Tabanlı Maliyetlemenin Kavramsal Çerçevesi, 18 -- 2.2.1. Faaliyet Tabanlı Maliyetlemenin Süreç Yönü, 19 -- 2.2.2. Faaliyet Tabanlı Maliyetlemenin Maliyeti Belirleme Yönü, 21 -- 2.2.2.1. Maliyet Dağıtımında Birinci Aşama, 23 -- 2.2.2.2. Maliyet Dağıtımında İkinci Aşama, 24 -- 2.3. Faaliyet Tabanlı Maliyetleme Yönteminin Tanımı, 26 -- 2.4. Faaliyet Tabanlı Maliyetleme İle İlgili Temel Kavramlar, 28 -- 2.4.1. Kaynak, 28 -- 2.4.2. Faaliyet, 28 -- 2.4.2.1. Faaliyetlerin Sınıflandırılması, 31 -- 2.4.2.2. Faaliyet Tabanlı Maliyetlemede Faaliyet Hiyerarşisi, 35 -- 2.4.3. Faaliyet Merkezi, 38 -- 2.4.4. Maliyet Etkeni, 39 -- 2.4.5. Maliyet Havuzu, 41 -- 2.4.6. Maliyet Objesi, 41 -- 2.4.7. Performans Ölçüsü, 42 -- 2.5. Faaliyet Tabanlı Maliyetleme Sisteminin Varsayımları, 43 -- 2.6. Faaliyet Tabanlı Maliyetlemenin Amaçları ve Özellikleri, 45i -- 2.7. Faaliyet Tabanlı Maliyet Sisteminin Tasarım Aşamaları, 47 -- 2.7.1. Faaliyetlerin Belirlenmesi, 48 -- 2.7.2. Faaliyetlerin Gruplandırılması, 50 -- 2.7.3. Faaliyetlerin Maliyetlendirilmesi, 51 -- 2.7.4. Maliyet Etkenlerinin Seçimi, 52 -- 2.7.5. Maliyetlerin Mamullere / Müşterilere / Bölgelere Yüklenmesi, 54 -- 2.8. Faaliyet Tabanlı Maliyetleme Sisteminin Değerlendirilmesi, 56 -- 2.8.1. Faaliyet Tabanlı Maliyetleme Sisteminin Yararları, 56 -- 2.8.2. Faaliyet Tabanlı Maliyetlemenin Zayıf Yanları ve Yapılan Eleştiriler. 58 -- 2.8.3. Faaliyet Tabanlı Bütçeleme, 59 -- 2.8.4. Süreç İyileştirilmesi ve Faaliyet Tabanlı Yönetim, 61 -- 2.8.5. FTM Sisteminin Karlılık Üzerine Etkileri, 62 -- 2.9. FTM Sisteminin Türkiye’de Uygulanması, 63 -- 2.10. Hizmet İşletmelerinde FTM Sistemi, 65 -- 3. FAALİYET TABANLI MALİYETLEME YÖNTEMİ ÖZEL BİR EĞİTİM -- KURUMU UYGULAMASI, 66 -- 3.1. Eğitim Kurumu İle İlgili Genel Bilgiler, 66 -- 3.1.1. Eğitim Kurumu Hizmet Satış Bütçesi, 67 -- 3.1.2. Eğitim Kurumu Kaynak Maliyetleri, 67 -- 3.1.2.1. Ücretler, 68 -- 3.1.2.2. Dışarıdan Sağlanan Varlık, Fayda ve Hizmetler, 69 -- 3.1.2.3. Tesis Düzeyinde Kaynak Maliyetleri, 70 -- 3.1.2.4. Amortisman ve Tükenme Payları, 70 -- 3.2. Faaliyet Tabanlı Maliyetleme Uygulaması, 71 -- 3.2.1. Faaliyetler ve Görevler, 71 -- 3.2.2. Kaynak Listesi Ve Kaynak Tüketim Etkenleri, 73 -- 3.2.3. Kaynak Maliyetlerinin Bütçelenmesi Ve Faaliyet Maliyetlerine -- Yüklenmesi, 74 -- 3.2.3.1. Ücret Kaynak Maliyetlerinin Faaliyetlere Yüklenmesi, 74 -- 3.2.3.2. Dışarıdan Sağlanan Varlık, Fayda ve Hizmetler Kaynak -- Maliyetlerinin Faaliyetlere Yüklenmesi, 85 -- 3.2.3.2.1. Alan Temelli Kaynak Maliyetlerinin Faaliyetlere -- Yüklenmesi, 85 -- 3.2.3.2.2. Dışarıdan Sağlanan Varlık, Fayda ve Hizmetler, 88 -- 3.2.3.3. Tesis Düzeyinde Tüketilen Kaynak Maliyetlerinin Faaliyetlere -- Yüklenmesi, 97 -- 3.2.3.4. Amortisman ve Tükenme Payları, 101 -- 3.2.4. Ana Ve Alt Faaliyet Maliyetlerinin Bütçelenmesi, 103 -- 3.2.4.1. Öğrenci İşlemleri Ana Faaliyeti Bütçelenmesi, 103 -- 3.2.4.2. Oryantasyon Alt Faaliyeti Bütçelenmesi, 104 -- 3.2.4.3. Eğitim Öğretim Alt Faaliyeti Bütçelenmesi, 105 -- 3.2.4.4. Rehberlik Hizmetleri Alt Faaliyeti Bütçelenmesi, 105 -- 3.2.4.5. Genel Okul Yönetimi Destek Faaliyeti Bütçelenmesi, 106 -- 3.2.5. Destek Faaliyet Maliyetinin Ana Faaliyet Maliyetlerine Yüklenmesi .107 -- 3.2.6. Ana Faaliyet Maliyetlerinin Çıktılara (Ürünlere) Yüklenmesi, 107 -- 3.2.6.1. Öğrenci İşlemleri Ana Faaliyet Maliyetinin Çıktılara (Ürünlere) -- Yüklenmesi, 108 -- 3.2.6.2. Öğrenim-Eğitim Ana Faaliyet Maliyetinin Çıktılara (Ürünlere) -- Yüklenmesi, 109 -- 3.2.7. Faaliyet Maliyetlerinin Çıktılara (Ürünlere) Yüklenmesi, 111 -- 3.3. Geleneksel Maliyet Sistemi İle Faaliyet Tabanlı Maliyetleme Yöntemine Göre -- Elde Edilen Verilerin Karşılaştırılması, 112 -- SONUÇ, 114 -- KAYNAKÇA, 115 -- ÖZGEÇMİŞ, 121trinfo:eu-repo/semantics/openAccessEğitim_Türkiye_MuhasebeMaliyetMuhasebeEducation_Turkey_AccountingFinanceAccountingHF 5686.C8/Y55Eğitim kurumlarında faaliyet tabanlı maliyetleme ve bütçeleme bir özel öğretim kurumunda uygulamaMaster Thesis1121395077