Gür, Betül GürUzun, Betül2020-07-222020-07-222019http://katalog.ticaret.edu.tr/e-kaynak/tez/82330.pdfhttps://hdl.handle.net/11467/3284Tez (Yüksek Lisans) -- İstanbul Ticaret Üniversitesi Kaynakça var.TÜRKİYE ÇİKOLATALI VE ŞEKERLİ MAMULLER SEKTÖRÜNÜN ULUSLARARASI REKABET GÜCÜNÜN İNCELENMESİ Dünya ekonomisinin küreselleşmesine paralel olarak gerek uluslararası gerekse işletmeler arası rekabet artmıştır ve rekabet gücü araştırmalarının önem kazanmasını da beraberinde getirmiştir. Küresel piyasalardaki rekabet avantaj ve dezavantajlarının ortaya konulması, doğru zamanda doğru stratejiler uygulanabilmesi için; sektör ve ürün bazlı karşılaştırmalı analizlerin ve projeksiyonların ortaya çıkarılması önem arz etmektedir. Bu araştırmanın amacı, Türkiye’nin Çikolatalı ve Şekerli Mamuller Sektörünün, 2008-2017 yılları baz alınarak; Açıklanmış Karşılaştırmalı Üstünlükler (AKÜ) yöntemi ile uluslararası rekabet gücünün belirlenmesidir. Araştırmada, Gümrük Tarife İstatistik Pozisyonu (GTİP) ürün sınıflandırması kullanılmış, ülkelerin dış ticaret verilerine ulaşmak için ITC Trade Map ve TÜİK veri tabanlarından yararlanılmıştır. GTİP 1806 (Çikolata ve Kakao İçeren Gıda Müstahzarları) ve GTİP 1704 {Şekerli Mamuller (kakao içermeyen, beyaz çikolata dahil)} kodlarına bağlı 12 haneli tüm alt pozisyonların, 2008-2017 dönemi itibari ile AKÜ indeksleri hesaplanarak, uluslararası rekabet güçleri belirlenmiştir. Araştırmanın bulgularında, toplam 42 alt pozisyondan; 34’ünün rekabet gücü yüksek, 5’inin rekabet gücü sınırda, 3’ünün rekabet gücü düşük olarak tespit edilmiştir.THE INVESTIGATION OF INTERNATIONAL COMPETITIVENESS OF TURKISH CHOCOLATE AND CONFECTIONARY INDUSTRY In parallel with the globalisation of the world economy, competition between businesses and nations and has increased and brought importance to the competitiveness of research. To reveal competitive advantages and disadvantages in global markets and to implement the right strategies at the right time; it is important to uncover the comparative analyses and to do projections on the basis of sector and product. By using 2008-2017 years as a base and applying the Revealed Comparative Advantage-RCA, this research aims to measure the competitive-power of Turkey’s Chocolate and Confectionary Industry. In the research, International Customs Tariff Statistics Position (Harmonized System-HS) product classification was used and ITC Trade Map and TURKSTAT databases were used in order to reach the foreign trade data of the countries. The index of RCA for all 12-digit sub-positions that are tied to HS 1806 (Chocolate and Cocoa-containing Food Preparations) and HS 1704 {Sugary Products (including cocoa-free, white chocolate)} codes in 2008-2017 period are calculated to determine international competitiveness of corresponding sectors. Out of 42 sub positions, 34 of them are found to have high competitive power, 5 of them are on the limit, and 3 of them have low competitiveness, based on our results.İÇİNDEKİLER ÖZET ... iii ABSTRACT ... iv ÖNSÖZ ... v TABLOLAR LİSTESİ ... ix ŞEKİLLER LİSTESİ ... xi GRAFİKLER LİSTESİ ... xii KISALTMALAR LİSTESİ ... xvi GİRİŞ ... 1 1. ULUSLARARASI REKABET GÜCÜ ... 3 1.1. Rekabet Kavramı ... 3 1.2. Rekabet Gücü Kavramı ... 4 1.3. Uluslararası Rekabet Gücüne Etki Eden Faktörler ... 7 1.3.1. Üretim Maliyetleri ... 10 1.3.2. Verimlilik ... 11 1.3.3. Kalite ... 11 1.3.4. Yatırımlar ... 12 1.3.5. Beşeri Sermaye ... 13 1.3.6. Teknoloji ve AR-GE ... 14 1.3.7. Finansal Sistem ... 15 1.3.8. Reel Döviz Kuru ... 16 1.3.9. Makroekonomik Ortam ... 17 1.4. Rekabet Stratejisi Modelleri ... 18 1.4.1. Michael E. Porter’ın Beş Güç Modeli ... 18 1.4.2. Değer Zinciri Analizi ... 19 1.4.3. Kaynak Tabanlı Yaklaşım ... 21 1.5. Genel Rekabet Stratejileri ... 22 1.5.1. Toplam Maliyet Liderliği ... 22 1.5.2. Farklılaştırma ... 23 1.5.3. Odaklanma ... 24 1.6. Rekabet Gücü Ölçüm Yöntemleri ... 25 1.6.1. Açıklanmış Karşılaştırmalı Üstünlükler – AKÜ (Revealed Comparative Advantage-RCA) ... 27 2. DÜNYADA VE TÜRKİYE’DE ÇİKOLATALI VE ŞEKERLİ MAMULLER SEKTÖRÜ ... 32 2.1. Çikolatalı ve Şekerli Mamuller Sektörünün Tarihsel Gelişimi ve Üretim Süreci ... 32 2.1.1. Çikolatalı Mamullerin Tarihsel Gelişimi ve Üretim Süreci ... 32 2.1.2. Şekerli Mamullerin Tarihsel Gelişimi ve Üretim Süreci ... 34 2.2. Çikolatalı ve Şekerli Mamuller Sektörünün HS / GTİP Sınıflandırması ... 35 2.3. Dünyada Çikolatalı ve Şekerli Mamuller Sektörünün Yeri ... 36 2.3.1. Dünya Ticaretine Etki Eden Faktörlere Genel Bakış (2013-2017) ... 36 2.3.2. Dünya Çikolatalı ve Şekerli Mamuller İhracatı ... 37 2.3.3. Dünya Çikolatalı ve Şekerli Mamuller İthalatı ... 45 2.4. Türkiye’de Çikolatalı ve Şekerli Mamuller Sektörünün Yeri ... 53 2.4.1. Türkiye’nin Uluslararası Ticaretine Etki Eden Faktörlere Genel Bakış (2013-2017) ... 54 2.4.2. Türkiye Çikolatalı ve Şekerli Mamuller İhracatı ... 55 2.4.3. Türkiye Çikolatalı ve Şekerli Mamuller İthalatı ... 62 3. ÇİKOLATALI VE ŞEKERLİ MAMULLER SEKTÖRÜNÜN REKABET GÜCÜNÜN DEĞERLENDİRİLMESİ ... 67 3.1. Araştırmanın Amacı ve Önemi ... 67 3.2. Araştırmanın Yöntemi ... 67 3.3. Araştırmanın Veri Kümesi ... 69 3.4. Araştırmanın Bulguları - AKÜ ... 70 3.5. Araştırmanın Bulguları – Derinlemesine Mülakat ... 98 SONUÇ VE ÖNERİLER ... 102 EKLER ... 106 KAYNAKÇA ... 116trinfo:eu-repo/semantics/openAccessAçıklanmış Karşılaştırmalı Üstünlükler (AKÜ)RekabetUluslararası Rekabet GücüÇikolatalı ve Şekerli Mamuller SektörüRevealed Comparative Advantage (RCA)CompetitionInternational CompetitivenessChocolate & Confectionary IndustryGıda endüstrisiÇikolata endüstrisiŞeker endüstrisiPazar incelemeleriFood industryChocolate industryCandy industryMarket surveysHD 9118.I84/U98Türkiye çikolatalı ve şekerli mamuller sektörünün uluslararası rekabet gücünün incelenmesiMaster Thesis1122541898