Kuşakçı, Ali OsmanCin, Emine2017-09-072018-08-052017-09-072018-08-052017Cin, Emine . (2017). Bulanık doğrusal programlama ile ömrünü tamamlamış araçların tersine lojistik ağ tasarımı : İstanbul ili örneği. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). İstanbul Ticaret Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Endüstri Mühendisliği, İstanbulhttp://library.ticaret.edu.tr/e-kaynak/tez/73073.pdfhttps://hdl.handle.net/11467/1985Tez (Yüksek Lisans) -- İstanbul Ticaret Üniversitesi -- Kaynakça var.Günümüzde kullanılmış ürün ve materyallerin geri dönüşümü giderek önem kazanan bir sektör haline gelmiştir. Daha az malzeme ve kaynak tüketimi ile ekonomik ve ekolojik fayda sağlamayı amaçlayan geri dönüşüm sektörü hem özel sektörün hem de yerel yönetimlerin katkılarıyla 5 milyar Euro’luk bir pazar haline gelmiş durumdadır. Dünya ekonomisinin lokomotif sektörlerinden biri olan otomotiv sektöründe de geri dönüşüm ciddiye alınması gereken konuların başında gelmektedir. Çünkü sürekli artan otomotiv üretimi sanayinde doğal kaynaklar büyük ölçüde kullanılmaktadır. TUİK tarafından yayımlanan istatistiklere göre 2016 yılında Türkiye’de 118 bin 658 adet motorlu kara taşıtının trafikten kaydı silinmiştir. Ayrıca 2016 yılı rakamlarına göre Türkiye’de trafiğe kayıtlı 21 milyon 90 bin 424 araçtan 4 milyon 698 bin 633’ü 20 yaş üzeri olup ekonomik ömrünü tamamlamış araçlar kategorisine girmektedir (TUİK, 2017). Şüphesiz ki, bu rakamlar ÖTA için optimize edilmiş bir tersine lojistik ağının tasarlanmasının gerekliliğini kanıtlar niteliktedir. Bu çalışma ülkemizdeki geri dönüşüm faaliyetlerine ciddi katkılar sağlayacak ve otomotiv sektörünün ihraç edilmiş hammadde ihtiyacını büyük oranlarda azaltacak olan ÖTA’ların geri dönüşümü için bulanık ortamda karma tamsayılı doğrusal programlama modeli geliştirilecektir. Önerilen model İstanbul ilindeki ÖTA’ların geri dönüşüm ağ tasarımı için kurulacak olup, kâr maksimizasyonu amaçlamaktadır.Today, recycling of used products and materials has become an increasingly important sector. The recycling industry, which aims to provide economic and ecological benefits with less material and resource consumption, has become a market of 5 billion Euros with the contributions of both private sector and local governments. In the automotive sector, which is one of the locomotive sectors of the world economy, recycling is one of the issues that need to be taken seriously. Because of the constantly increasing automotive production industry, natural resources are excesively used. According to the statistics published by TUIK, the record of 118,658 motorized land vehicles in Turkey was deregeistered from traffic in 2016. In addition, according to the figures of the year of 2016, 4 million 698 thousand 633 of 21 million 90 thousand 424 vehicles registered in the traffic in Turkey are in the category of vehicles over 20 years old and have completed their economic life (TUIK, 2017). Certainly, these figures prove the necessity of designing a reverse logistics network optimized for ELV. This study will provide a significant contribution to the recycling activities in Turkey and develop a mixed integer linear programming model for the recycling of ELV's, which will greatly reduce the exported raw material needs of the automotive industry. The proposed model will be set up for the recycling network design of ELV in Istanbul province and aims to maximize total profit of the network.İÇİNDEKİLER -- Sayfa -- İÇİNDEKİLER, i -- ÖZET, iii -- ABSTRACT, iv -- TEŞEKKÜR, v -- ŞEKİLLER DİZİNİ, vi -- ÇİZELGELER DİZİNİ, vii -- SİMGELER VE KISALTMALAR DİZİNİ, xi -- 1. GİRİŞ, 1 -- 2. LİTERATÜR ÖZETİ, 13 -- 2.1. İnceleme Yöntemi, 13 -- 2.1.1. Kümeleme Analizi, 13 -- 2.1.2. Özdüzenleyici Haritalar (SOM), 13 -- 2.1.3. SOM Yöntemi ile Kümeleme, 16 -- 2.1.4. Kümeleme Sonuçları, 20 -- 2.2. İncelenen Çalışmaların Kümelemelere Göre Değerlendirilmesi, 23 -- 3. METODOLOJİ, 28 -- 3.1. Bulanıklık ve Bulanık Mantığın Tanımı, 28 -- 3.2. Bulanık Mantığın Tarihi, 28 -- 3.3. Bulanık Mantık ile Klasik Mantık Arasındaki Farklar, 29 -- 3.4. Bulanık Mantığın Kullanım Alanları, 29 -- 3.5. Bulanık Mantığın Avantajları ve Dezavantajları, 29 -- 3.6. Bulanık Küme Teorisi, 30 -- 3.7. Bulanık Üyelik Fonksiyonları ve Bulanık Sayılar, 32 -- 3.7.1. Üçgen (Triangular) üyelik fonksiyonları, 32 -- 3.7.2. Yamuk (Trapezoidal) üyelik fonksiyonları, 33 -- 3.7.3. Çan eğrisi üyelik fonksiyonları, 33 -- 3.7.4. Gaussal üyelik fonksiyonları, 34 -- 3.7.5. Sigmoidal üyelik fonksiyonları, 35 -- 3.8. Dilsel Değişkenler, 35 -- 3.9. Bulanık Küme İşlemleri, 36 -- 3.10. Bulanık Sayılarda Aritmetik İşlemler, 37 -- 3.11. Bulanık Doğrusal Programlama, 38 -- 3.12. Bulanık Doğrusal Programlama Yöntemleri, 39 -- 3.12.1. Amaç Fonksiyonu ve Kısıtları Bulanık Olan Doğrusal Programlama Modelleri, 40 -- 3.12.2. Kısıtları Bulanık Olan Doğrusal Programlama Modelleri, 45 -- 3.12.3. Amaç Fonksiyonu Parametreleri Bulanık Olan Doğrusal Programlama Modelleri, 49 -- 3.12.4. Sağ Taraf Sabiti ve Parametre Değerleri Bulanık Olan Doğrusal Programlama Modeli, 50 -- 4. İSTANBUL İÇİN ÖTA AĞ TASARIMI UYGULAMASI, 52 -- 4.1. Araştırmanın Amacı ve Önemi, 52 -- 4.2. Problemin Tanımlanması, 53 -- 4.3. Uygulamanın Çerçevesi ve Kullanılan Veriler, 55 -- 4.4. Uygulama, 61 ii -- 4.4.1. Klasik doğrusal programlama modelinin kurulması, 62 4.4.2. Klasik doğrusal programlama modelinin çözümlenmesi, 70 -- 4.4.3. Bulanık doğrusal programlama modellerinin kurulması ve çözümlenmesi, 81 -- 4.4.3.1. Kısıtları bulanık olan doğrusal programlama modelinin kurulması, 81 -- 4.4.3.2. Kısıtları bulanık olan doğrusal programlama modelinin çözümlenmesi, 84 -- 4.4.3.3. Amaç fonksiyonu ve kısıtları bulanık olan doğrusal programlama modelinin kurulması, 90 -- 4.4.3.4. Amaç fonksiyonu ve kısıtları bulanık olan doğrusal programlama modelinin çözümlenmesi, 94 -- 5. SONUÇ VE ÖNERİLER, 106 -- KAYNAKLAR, 108 -- EKLER, 115 -- EK A. Deterministik Modelin Kodları, 115 -- EK B. Bulanık Modelin Kodları (Zimmermann), 125 -- ÖZGEÇMİŞ, 135trinfo:eu-repo/semantics/openAccessOlasılıklarFuzzy mantıkFuzzy logicProbabilitiesQA 9.64/C56Bulanık doğrusal programlama ile ömrünü tamamlamış araçların tersine lojistik ağ tasarımı : İstanbul ili örneğiMaster Thesis1101468048