Arkan, Gamze2022-11-012022-11-012021https://katalog.ticaret.edu.tr/e-kaynak/tez/89579.pdfhttps://hdl.handle.net/11467/5774Tez (Yüksek Lisans) -- İstanbul Ticaret Üniversitesi -- Kaynakça var.ÖZET Dijital dönüşüm ve Endüstri 4. 0 kavramları etkileri ile birlikte devam etmekte olan bir etkileşim sürecidir. Etkileri tüm sektörlerde hızlı bir şekilde teknolojik değişimlere yol açmıştır. Bu değişiklikler yoğunlukla uluslararası akademik literatürde ele alınan ve 4. Sanayi devrimi olarak ifade edilmektedir. Araştırmanın amacı, dijital dönüşümün, çalışan memnuniyetine ne derece olumlu veya olumsuz etkilerinin bulunduğunu havacılık sektöründe bütüncül bir bakış açısıyla incelemektir. Çalışmanın uygulama kısmında 7 soruluk kişisel bilgi formu ile 12 soruluk dijital dönüşüme bakış anketi ve 23 soruluk çalışan memnuniyeti anketi uygulanmıştır. Likert tipi iki ölçek kullanılmıştır. Dijital Dönüşüme Bakış Ölçeği ile Çalışan Memnuniyeti Ölçeği havacılık sektöründe çalışan operasyon, genel müdürlük, uçucu ekip ve diğer pozisyonlarda görev alan 485 kişiye iletilmiş olup 245 kişiden ankete dönüş alınmıştır. Veriler üzerinde istatistiksel analizler yapılmıştır. Yapılan analizler sonrasında, Dijital dönüşüme bakış ve bununla ilgili yapılan çalışmaların çalışan memnuniyeti düzeyini arttıracağı sonucuna ulaşılmıştır. Dijital Dönüşme Bakış alt boyutu olan, kariyer gelişimine katkı boyutunun iş/çalışma koşullarına olan memnuniyeti üzerindeki etkisinin anlamsız olduğu; kariyer gelişimi ve iş verimliliği ile ilgili dönüşümlerin ise, algılanan yönetici memnuniyeti üzerindeki etkileri arasında istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki olmadığı tespit edilmiştir. Anahtar Kelimeler: Dijital Dönüşüm, Endüstri 4. 0, Çalışan Memnuniyeti ABSTRACT Digital transformation and Industry 4. 0 concepts are an ongoing interaction process with their effects. Its effects have led to rapid technological changes in all sectors. These changes are mostly discussed in the international academic literature and are expressed as the 4th Industrial Revolution. The aim of the research is to examine the positive or negative effects of digital transformation on employee satisfaction from a holistic perspective in the aviation industry. In the application part of the study, a 7-question personal information form, 12-question digital transformation survey and 23-question employee satisfaction survey were applied. Two Likert-type scales were used. The Digital Transformation Perspective Scale and the ÜEmployee Satisfaction Scale were communicated to 485 people working in the aviation industry in operations, general management, flight crew and other positions, and 245 people responded to the questionnaire. Statistical analyzes were made on the data. After the analysis, it has been concluded that the digital transformation and the studies related to it will increase employee satisfaction. The effect of contribution to career development, which is the sub-dimension of Digital Transformation Overview, on satisfaction with work/working conditions is insignificant; It has been determined that there is no statistically significant relationship between the effects of career development and job productivity transformations on perceived manager satisfaction. Keywords: Digital Transformation, Industry 4. 0, Employee Satisfaction İÇİNDEKİLER ÖZET. iii ABSTRACT. iv 1. GİRİŞ . 10 2. LİTERATÜR İNCELEMESİ . 13 2. 1. ENDÜSTRİ 4. 0 VE DİJİTAL DÖNÜŞÜM. 13 2. 1. 1. Endüstri 4. 0 Kavramı ve Dijital Dönüşümün Tarihi. 13 2. 1. 2. Endüstri Devrimleri. 14 2. 1. 3. Endüstri 4. 0’da Temel Bileşenler. 20 2. 1. 4. Endüstri 4. 0’da Fırsatlar ve Tehditler . 26 2. 1. 5. Dijital Dönüşüm . 27 2. 1. 5. 1. Dijital Dönüşüm Evreleri . 28 2. 2. Çalışan Memnuniyeti. 29 2. 2. 1. Çalışan Memnuniyetini Etkileyen Faktörler . 31 2. 2. 1. 1. Örgütsel Faktörler . 31 2. 2. 1. 1. 1. Çalışma Koşulları. 31 2. 2. 1. 1. 2. Taktir Edilme ve Ödüllendirme Sistemi . 32 2. 2. 1. 1. 3. Çalışanın Mesleki ve Bireysel Gelişimi. 33 2. 2. 1. 1. 4. Ücret. 33 2. 2. 1. 1. 5. Liderlik. 33 2. 2. 1. 1. 6. İstihdam Güvencesi. 34 2. 2. 1. 2. Kişisel Faktörler . 34 2. 2. 1. 2. 1 Yaş. 35 2. 2. 1. 2. 2. Eğitim. 35 2. 2. 1. 2. 3. Cinsiyet . 35 2. 2. 1. 3. Çevresel Faktörler. 36 2. 2. 1. 3. 1. Amirler. 36 2. 2. 1. 3. 2. Çalışma arkadaşları . 36 2. 3. Dijital Dönüşüm ve Çalışan Memnuniyeti Arasındaki İlişki . 37 2. 3. 1. Dijital Liderlik ve Çalışan Memnuniyeti ilişkisi . 38 2. 3. 2. Dijital İş Modelleri ve Çalışan Memnuniyeti İlişkisi . 40 2. 3. 3. Kariyer Platosu. 41 2. 3. 4. Esnek Çalışma Mekanları . 42 2. 3. 5. Dijital Dönüşüm ve Çalışan Memnuniyeti Üzerine Yapılan Çalışmaların. 42 Literatür İncelemesi. 42 3. HAVACILIK SEKTÖRÜ. 45 3. 1. Sivil Havacılığın Tarihçesi. 45 3. 2. Havacılık Sektörünün Karakteristiği. 46 3. 2. 1. Uçuş Yönetme İşletme Hizmetleri . 46 3. 2. 2. Yer Hizmetleri . 47 3. 2. 3. Rezervasyon Hizmetleri. 48 3. 2. 4. Teknik Hizmetler . 48 3. 2. 5. İdari görevler. 48 3. 3. Havayollarında Çalışma Sistemleri. 49 3. 3. 1. Mesaili Çalışma Sistemleri . 50 3. 3. 2. Vardiyalı Çalışma Sistemleri . 51 3. 4. Türkiye’de Havacılık Sektörünün Yeri . 52 4. ARAŞTIRMA. 54 4. 1. Araştırma Problemi . 54 4. 2. Araştırma Amacı. 54 4. 3. Araştırmanın Önemi. 54 4. 4. Araştırma Sınırlılıkları. 55 4. 5. Araştırmada Kullanılan Ölçekler. 55 4. 6. Araştırmanın Modeli . 56 4. 7. Hipotezler. 57 5. BULGULAR. 59 5. 1. Demografik Veriler . 59 5. 2. Ölçeklere İlişkin Normal Dağılım İncelemesi. 61 5. 3. Ölçeklere İlişkin Tanımlayıcı İstatistikler . 62 5. 4. Açıklayıcı Faktör Analizleri (AFA). 64 5. 5. Güvenilirlik Analizi. 68 5. 6. Korelasyon Analizi. 69 5. 7. Çoklu Regresyon Analizi . 71 6. SONUÇ. 75 7. TARTIŞMA . 77 8. ÖNERİLER VE KISITLAR . 78 KAYNAKÇA . 79 EKLER. 83 EK 1: Dijital Dönüşüme Bakış Ölçeği . 83 EK 2: Çalışan Memnuniyeti Ölçeği. 84trinfo:eu-repo/semantics/openAccessDijital dönüşümün çalışan memnuniyeti üzerine etkisi: havacılık sektörü üzerine bir araştırmaMaster Thesis185700506