Altan, Mehmet FatihKızıltaş, Mehmet Çağrı2024-10-122024-10-1220201308-6693https://doi.org/10.21923/jesd.399919https://search.trdizin.gov.tr/tr/yayin/detay/399009https://hdl.handle.net/11467/8918Kentsel odak noktaları ile mücavir alan arasındaki fiziksel dengenin yüksek hızlıdemiryolları ile temininin yanı sıra söz konusu bölgeler arasındaki erişilebilirlik deartmaktadır. Diğer taraftan, merkez ve çevre arası ekonomik dengesizliğin artmaihtimali de söz konusudur. Dolayısıyla, yüksek hızlı demiryolları yatırımlarınıbağlayan birçok parametre söz konusudur. Bunlar ekonomik, sosyal, teknik, kültürelve politik olmak üzere birçok aşamayı da ihtiva etmekte olup belirleyici bir önemesahip olmaktadır. Bu çerçevede, bir yüksek hızlı demiryolu hattının, bölgeselmerkezlerin imajını ve erişilebilirliğini, yeni bir hattın ana kent ve küçük kentleregetirdiği rekabet olanaklarını nasıl etkilediği soruları ortaya konmaktadır. Bütün bukoşullar, YHD istasyonlarının konumlanmasına bağlı olarak gelişmektedir. Sözkonusu yerleşim trenlerin terminaller ve ara duraklarda dur kalk periyotlarına bağlıolan hizmet unsurlarını kapsamaktadır. Bu çalışma kapsamında öncelikle yüksekhızlı demiryollarının kapsamı ortaya konmuştur. Ardından Avrupa Birliği’ndeyüksek hızlı demiryolları bağlamında gelişme eğilimleri paylaşılmıştır. Türkiye’ninkonumu, yüksek hızlı demiryollarında performansı ve bunun AB ile olan ilişkisi deincelenmiştir.trinfo:eu-repo/semantics/openAccessYÜKSEK HIZLI DEMİRYOLLARI, AVRUPA BİRLİĞİ DEMİRYOLU POLİTİKALARI VE BU BAĞLAMDA TÜRKİYE'DEKİ GELİŞMELERİN İNCELENMESİReview Article8263564239900910.21923/jesd.399919