Arslan, İ. Kahraman ArslanKara, Osman Buğrahan2020-07-222020-07-222019http://katalog.ticaret.edu.tr/e-kaynak/tez/82321.pdfhttps://hdl.handle.net/11467/3265Tez (Yüksek Lisans) -- İstanbul Ticaret Üniversitesi Kaynakça var.Gerçekleştirilen çalışma kapsamında Türkiye’nin mukayeseli üstünlüğe sahip olduğu hizmet sektörlerinin rekabetçi avantajlarının değerlendirilmesi üzerinde durulmuştur. Hizmet sektörünün oldukça geniş bir alanı kapsamasından dolayı araştırmanın evreni turizm sektörü olarak daraltılmıştır. Hizmet sektörüne olan yatırımlar günümüzde birçok ülkede olduğu gibi Türkiye’de de yatırımın en fazla olduğu sektörler arasında yer almaktadır. Hizmetin sunulmasında hizmet kalitesinin önemi oldukça fazladır. Hizmet kalitesini yüksek tutan turizm sektörü işletmelerinin rakiplerine karşı rekabet üstünlüğü yakalayabileceği öngörülmektedir. Rakiplere karşı rekabet üstünlüğü yakalayabilmek adına birden fazla hususun bir arada bulunması ve iyi bir şekilde yönetilebilmesi gerekmektedir. Bu çalışmada turizm sektöründe rekabet gücü belirleyicilerinin neler olduğu araştırılmış ve Türkiye’nin turizm sektöründe rekabet üstünlüğü elde etmesinin nedenleri yapılan SWOT analizleri ile belirtilmeye çalışılmıştır.Turkey’s comparative studies carried out in the context of the competitive advantages of the service sector have focused on evaluating the rule. Because the service sector covers a very wide area, the universe of the research has been narrowed as tourism sector. Investments in the service sector as in many countries today in Turkey is also among the sectors where investment is highest. The quality of service is very important in the provision of the service. It is foreseen that the tourism sector enterprises that maintain high service quality can achieve competitive advantage over their competitors. In order to gain competitive advantage over competitors, multiple issues must be coexisted and well managed. In this study the determinants of competitiveness in the tourism sector have been investigated and what led Turkey to achieve a competitive advantage in the tourism sector has been trying to specify done with SWOT analysis.İÇİNDEKİLER ÖZET ... i ABSTRACT ... ii İÇİNDEKİLER ... iii KISALTMALAR LİSTESİ ... vi 1. GİRİŞ ... 1 2. HİZMET KAVRAMI VE HİZMET SEKTÖRÜNE GENEL BAKIŞ ... 3 2.1. HİZMET KAVRAMI ... 3 2.2. HİZMET İŞLETMELERİNİN SINIFLANDIRILMASI ... 6 2.3. HİZMETİN ÖZELLİKLERİ ... 8 2.4. HİZMETİN ÖNEMİ ... 11 2.4.1. Hizmetlerin Bireyler Açısından Önemi ... 11 2.4.2. Hizmetin Ekonomi Açısından Önemi ... 11 2.4.3. İşletmelerin Pazarlama Güçleri Açısından Hizmetlerin Önemi ... 12 2.5. HİZMET YÖNETİMİ ... 12 2.6. HİZMETİN TEMEL KARAKTERİSTİKLERİ ... 13 2.6.1. Soyutluk ... 13 2.6.2. Ayrılmazlık ... 14 2.6.3. Heterojenlik ... 16 2.6.4. Dayanıksızlık ... 16 2.6.5. Sahipliğinin bulunmaması ... 18 2.7. HİZMETLERİN SINIFLANDIRILMASI ... 18 2.7.1. İnsan Gücüne veya Araç ve Gerece Dayalı Hizmetler ... 19 2.7.2. Müşterinin Bulunmasını Gerektirip Gerektirmeyen Hizmetler ... 20 2.7.3. Kişisel veya Örgütsel İhtiyaçlara Yönelik Hizmetler ... 20 2.7.4. Kar Amaçlı ya da Kar Amaçsız Hizmetler ... 21 2.8. HİZMET SEKTÖRÜ VE HİZMET İŞLETMELERİ ... 22 2.9. HİZMET SEKTÖRÜNÜN VE HİZMET İŞLETMELERİNİN GENEL ÖZELLİKLERİ ... 23 2.10. HİZMET SEKTÖRÜNÜN EKONOMİDEKİ YERİ VE ÖNEMİ ... 24 2.10.1. Dünyada Hizmet Sektörü ... 25 iv 2.10.2. Türkiye’de Hizmet Sektörü ... 26 3. KALİTE VE HİZMET KALİTESİ ... 27 3.1. KALİTE KAVRAMI ... 27 3.2. KALİTE TANIMLARI ... 28 3.3. KALİTENİN ÖNEMİ ... 30 3.4. KALİTE BOYUTLARI VE ÖZELLİKLERİ ... 30 3.5. HİZMET KALİTESİNİN TANIMI ... 32 3.6. ALGILANAN HİZMET KALİTESİ VE BEKLENEN HİZMET KALİTESİYLE İLİŞKİSİ ... 34 3.7. HİZMET KALİTESİNİN BOYUTLARI ... 35 3.8. HİZMET KALİTESİ YÖNETİMİ ... 37 3.9. HİZMET KALİTESİNİN ÖNEMİ ... 38 3.10. HİZMET KALİTESİNİN ÖLÇÜLMESİ ... 39 3.11. HİZMET KALİTESİNİN SONUÇLARI ... 40 4. REKABET VE REKABET GÜCÜ ... 41 4.1. REKABET KAVRAMI ... 41 4.2. REKABET ÇEŞİTLERİ ... 41 4.2.1. Tam Rekabet ... 41 4.2.2. Eksik Rekabet ... 42 4.2.3. Yatay Rekabet ... 42 4.2.4. Dikey Rekabet ... 42 4.2.5. Çapraz Rekabet ... 42 4.3. REKABETİN DEĞİŞEN BOYUTLARI ... 43 4.3.1. Stratejik Etkinlik ... 43 4.3.2. Ortaklaşa Rekabet ... 43 4.3.3. Mal ve Hizmet Kalitesi ... 44 4.3.4. Maliyet Azaltma ... 44 4.3.5. Yenilik Yaratma ... 45 4.3.6. Süreklilik ve İstikrar ... 45 4.4. REKABET GÜCÜ KAVRAMI ... 46 4.5. REKABET GÜCÜNÜ ETKİLEYEN FAKTÖRLER ... 46 4.6. REKABET AVANTAJI KAVRAMI ... 47 4.7. REKABET STRATEJİLERİ ... 47 4.7.1. Geleneksel Rekabet Stratejileri ... 48 v 4.7.2. Yeni Rekabet Stratejileri ... 48 4.8. REKABET ÜSTÜ KAVRAMI ... 49 4.9. HİZMET İŞLETMELERİ AÇISINDAN REKABET ... 50 5. TURİZM SEKTÖRÜNÜN REKABET GÜCÜ BELİRLEYİCİLERİ ... 53 5.1. DESTİNASYON ... 53 5.2. İNOVASYON ... 53 5.3. İNTERNET ... 56 5.4. ÇEVREYE DUYARLILIK ... 58 5.5. FİYATLAMA ... 59 5.6. DÖVİZ KURU ... 59 5.7. DEVLET ... 60 5.8. TANITIM ... 61 5.9. BEŞERİ SERMAYE ... 62 5.10. KÜMELENMELER ... 63 6. TÜRKİYE TURİZM SEKTÖRÜNÜN REKABET ÜSTÜNLÜĞÜNÜN DEĞERLENDİRİLMESİ ... 65 6.1. SWOT ANALİZİ VE TÜRK TURİZM SEKTÖRÜNE YÖNELİK SWOT MATRİSİ ... 68 6.1.1. Onuncu Kalkınma Planı ÖİK Raporu SWOT Sonuçları ... 71 6.1.2. Türkiye’nin Turizm SWOT Matrisi ve Olası Stratejik Senaryolar ... 75 6.2. GENEL DEĞERLENDİRME ... 79 7. SONUÇ VE ÖNERİLER ... 82 KAYNAKÇA ... 85trinfo:eu-repo/semantics/openAccessHizmetHizmet KalitesiRekabetStratejiTurizm SektörüServiceService QualityCompetitionStrategyTourism SectorHizmet endüstrileriService industriesRekabetCompetitionHD 9980.5/K37Türkiye’nin mukayeseli üstünlüğe sahip olduğu hizmet sektörlerinin rekabetçi avantajlarının değerlendirilmesiMaster Thesis189581164