Yıldırım, Alper KaanBoyacı, AliQaraqe, Marwa2019-07-242019-07-242018https://hdl.handle.net/11467/2790Can ve mal kaybına yol açan doğal olaylara doğal afetler denilmektedir. Doğal afetler için önlem alınsa da önlemek mümkün değildir. Büyük çaplı doğal afetler ekonomi, enerji, sağlık, ulaştırma ve iletişim gibi konularda büyük zararlara yol açmaktadır. Ulaştırma ve telekomünikasyon, insan hayatının kaybı, ekonomik maliyet ve aksaklıkların en aza indirilmesi için afet müdahale ve yönetiminde kritik bir rol oynamaktadır. Doğal afetlerden sonra iletişim kısmen veya tamamen tahrip olabilir. İletişimin devamlılığını sağlamak için yıllar boyunca Mobil bağlantı (MANET), Araçlar Arası Bağlantı (VANET), Gecikme Toleranslı Ağlar (DTN) gibi özel çözümler ortaya çıkmıştır. Bu makale kapsamında ortaya konan çözümlerden biri olan VANET ele alınmıştır. Felaket durumlarında araçlar arasında kullanılacak yönlendirme protokolleri (AODV, DSDV, OLSR, DSR, ZRP) karşılaştırılarak farklı durumlarda hangi yönlendirme protokolünün kullanılabileceği ele alınmıştır. Yönlendirme protokollerini farklı senaryolarda test edebilmek için Simulation of Urban Mobility (SUMO) yazılımında trafik oluştulmuş ve oluşturulan trafik Network Simulator 3 (NS3) yazılımında teste tabi tutulmuştur.Natural phenomena that cause loss of life and property are called natural disasters. It is not possible to prevent natural disasters if measures are taken. Large-scale natural disasters cause major damage to the economy, energy, health, transport and communication. Transportation and telecommunications play a critical role in disaster response and management in order to minimize the loss of human life, economic costs and disruptions. After natural disasters, communication may be partially or completely destroyed. Over the years, special solutions have emerged to ensure the continuity of communication, such as Mobile connectivity (MANET), Inter-Vehicle Connectivity (VANET), and Delay Tolerant Networks (DTN). One of the solutions presented in this article is the VANET. In case of disasters, the routing protocols to be used between vehicles (AODV, DSDV, OLSR, DSR, ZRP) are compared and it is discussed which routing protocol can be used in different situations. In order to test the routing protocols in different scenarios, traffic was generated in the Simulation of Urban Mobility (SUMO) software and the generated traffic was tested in the Network Simulator 3 (NS3) software.trinfo:eu-repo/semantics/openAccessAODVDSDVDSRNS3OLSRSUMOZRPAraçsal ağların afet senaryolarındaki performanslarının karşılaştırılmasıA comparision of vanet routing protocols performance for emergency situationsArticle11110