Özbirecikli, MehmetŞen, İlker Kıymetli2019-04-172019-04-172018https://hdl.handle.net/11467/2599The present study aims to investigate the main lines of vocational training and ethics education in Turkey from past to today in order to discuss the elements which are likely to play role on the efficacy of ethics education. To do this, first the social and economic rules of Akhism and the Guild System (the Loncas), forming the economic and social infrastructure of Turkish private enterprises in between the 13th – 16th Centuries are investigated. Second, the modern vocational training and ethics education in accounting profession throughout education process from primary school to accounting-related training period are investigated. Then, by considering the International Education Standards for Professional Accountants (IES)-4, the study suggests an ethics education process and compares it to the current ethics education and vocational training process of today’s Turkey in order to reveal where we are. Thus, the study emphasizes crucial points and shortcomings in ethics education process and discusses why ideal vocational training and ethics education in accounting profession could not be reached.Bu çalışma etik eğitimin etkinliğinde rol oynaması muhtemel olan unsurların tartışma konusu edilmesi için Türkiye’de mesleki eğitim ve etik eğitimin ana hatlarının incelenmesi amaçlanmaktadır. Bunun için öncelikle 13 – 16. Yüzyıllarda Türk özel sektörünün ekonomik ve sosyal altyapısını şekillendiren Ahilik ve Lonca sisteminin ekonomik ve sosyal kuralları incelenmektedir. İkinci olarak muhasebe mesleğinde modern mesleki eğitim ve etik eğitimi, ilkokuldan muhasebe ile ilgili mesleki eğitime kadar uzanan süreçte incelenmektedir. Daha sonra, etik eğitimin bulunduğu yeri ortaya çıkarmak amacıyla, 4 nolu Muhasebeciler için Uluslararası Eğitimi Standardı da dikkate alınarak bir etik eğitim süreci önerilmekte ve önerilen eğitim süreci Türkiye’de günümüzün mevcut etik eğitimi ve mesleki eğitim süreci ile kıyaslanmaktadır. Böylece çalışma, muhasebe mesleğinde ideal bir etik eğitiminin ve mesleki eğitimin sağlanamamasına neden olan önemli noktaları ve eksiklikleri vurgulamaktadır.eninfo:eu-repo/semantics/openAccessVocational Training in AccountingEthics EducationAkhismMuhasebe EğitimiEtik EğitimAhilikEthics Education And Vocational Training Process Of Accounting And Auditing Professions In Turkey: A Historical PerspectiveTürkiye’de Muhasebe Ve Denetim Mesleklerinde Etik Eğitim Ve Mesleki Eğitim Süreci: Tarihsel Bir Bakış AçısıArticle201116143401440