Yelboğa, NurullahKoçak, Orhan2019-06-282019-06-282019https://hdl.handle.net/11467/2709İnsan en önemli gelişim dönemi olan çocukluk çağında birçok sorunla karşı karşıya kalmaktadır. Özellikle ergenlik döneminde bilişsel, duygusal ve sosyal sıkıntılar gençlerin sorunlarını derinleştirebilmekte ve potansiyellerini hem gençlikte hem de gelecekte ortaya koymalarına engel olmaktadır. Çocuk ve ergenlerin gelişim süreci boyunca zamanlarının büyük bir kısmı okulda geçmektedir. Dolayısıyla bu ortamlarda da karşılaşılan problemler olabilmektedir. Okul zorbalığı ve okulda şiddet olayları son yıllarda yaygınlık gösteren bu problemlerin önemli bir kısmını oluşturmaktadır. Okul zorbalığı çocukların akademik başarısını ve psikososyal iyilik hallerini olumsuz etkilediğinden, güvensiz okul iklimine bağlı olarak kendilerini gerçekleştirmeleri engellendiğiden ve zorbalığın etkileri uzun bir döneme yayıldığından okulda zorbalık önemsenmesi gereken bir konu haline gelmektedir. Bu araştırmada, okul zorbalığı, zorbalık türleri ve zorbalık oranlarını belirlemek; zorbalığı cinsiyet, yaş, sınıf, okul, ailenin aylık geliri, akademik başarı, okul memnuniyeti, anne-baba eğitim durumu ve algılanan anne-baba tutumu gibi değişkenler açısından açıklamak amaçlanmıştır. Ayrıca akran zorbalığı okul sosyal hizmeti bağlamında değerlendirilmiş ve çözüm önerileri sunulmuştur. Araştırma verileri Artvin İli Borçka İlçe merkezindeki dört lisede 2017-2018 eğitim öğretimin bahar döneminde devam eden 540 öğrenciden elde edilmiştir. Veri toplama aracı olarak, kişisel bilgi formu, Akran Mağduriyet Ölçeği'nin ve Akran Zorbalığı Ölçeği'nin Türkçe versiyonu kullanılmıştır. Toplanan verilerin değerlendirilmesinde ortalama, standart sapma, Ki-Kare, T-Testi, Anova, Korelasyon, Faktör Analizi ve Hiyerarşik Regresyon analizleri kullanılmıştır.Human being is being confronted with many problems during their childhood which is called the most important developmental era. Especially, some problems such as emotional, social and cognitive are deepening the roblems during childhood and they prevent the potentials of them both during youth era and in the future. A great time of developmental era of children is passed in their schools and so they face many problems in the schools. In this sense, school bullying and violence in schools become more spread in the last decades around the world. Since school bullying affects children's academic success and prevent children to realize their real potential, it should be considered as an important issue not only schools and governments but also families. In this research, it was aimed to determine school bullying, bullying types and bullying rates; and to explain bullying with the variables such as gender, age, class, school, family income, academic achievement, school satisfaction, parental education status and perceived parental attitude. In addition, peer bullying has been evaluated in the context of school social work and solution proposals have been presented. Data were collected from 540 students at the spring term in four high schools within the border of Borçka District of Artvin during 2017-2018 education periods. "Personal Information Form", the Turkish version of "The Peer Victimization Scale" and the Turkish version of "The Peer Bullying Scale" were used as data collection tools. Mean, standard deviation, Chi-Square, t-test, Anova, Correlation, Factor Analysis and Hierarchical Regression analyzes were used for the evaluation of datatrinfo:eu-repo/semantics/openAccessZorbalıkAkran ZorbalığıZorbaMağdur/KurbanBullyingPeer BullyingBullyingVictim/VictimLise öğrencilerini akran zorbalığına iten nedenlerin değerlendirilmesi ve Artvin örneğiThe assessment of causes of peer bullying in high school students and a survey from ArtvinArticle1835771802