Alayoğlu, NihatDoğan, Enes Ahmet2015-10-192018-08-052015-10-192018-08-052015Doğan, Enes Ahmet. (2015). Örgüt kültürünün çalışan motivasyonuna etkileri : belediyecilik sektöründe bir uygulama. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). İstanbul Ticaret Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme, İstanbulhttps://hdl.handle.net/11467/2063http://library.ticaret.edu.tr/e-kaynak/tez/61544.pdfTez (Yüksek Lisans) -- İstanbul Ticaret Üniversitesi -- Kaynakça var.Bu çalışmanın amacı örgüt kültürünün çalışan motivasyonlarına etkilerini ortaya çıkarmaktır. Çalışanlarını iyi motive eden ve onların iş ve işletme memnuniyetlerini sağlayabilen, güçlü örgüt kültürü oluşturmuş yönetimler, işletmelerini başarıya ulaştırmada önemli bir engeli aşmış durumdadırlar. Çalışan memnuniyetsizliği, bir işletmenin en önemli başarısızlık nedenidir. Günümüzde, örgütlerin, rakiplerine karşı üstünlük sağlayabilmeleri için öncelikle üretimin en önemli kaynağı olan emek faktörünü iyi yönetmesi gerekir. Örgüt hedeflerinin gerçekleştirilmesinde üretime girdi olan emek faktörünün en verimli şekilde kullanılması için motivasyonunu olumlu yönde etkileyecek araçların belirlenip, bunların sağlanması gerekmektedir. Çalışan motivasyonunda etkili bir unsur da örgüt kültürü unsuru olarak düşünülmektedir. Bu araştırma kapsamınca veri toplamada hizmet sektörünün önde gelen kurumlarından biri olan belediyelerden yararlanılmıştır. İstanbul il sınırlarındaki 9 tane belediyeden anket çalışması yapılması için izin alınmıştır. Anketler belediyelerin tüm departmanlarında çalışanlar ve yöneticilerine uygulanmıştır. Toplam 400 adet anket dağıtılmış ve tamamı analize tabi tutulmuştur. Örgüt kültürünü ölçmede Denison 4 faktörlü örgüt kültürü ölçeği kullanılmıştır. Çalışanların motivasyon düzeylerinin ölçülmesi için. Hezberg’in Çift Faktör Kuramının motive edici ve hijyen faktörleri ele alınarak, De Beer tarafından geliştirilen motivasyonun 9 boyutlu ölçeği kullanılmıştır. Elde edilen verilerin analizinde istatistik programlarından SPSS21 kullanılmıştır. Verilerin analizinde, demografik bilgilerin elde edilmesinde tanımlayıcı bulgulara yönelik Frekans Analizi ölçeklerin güvenilirliğine yönelik güvenirlilik Analizi, faktör yapılarının belirlenmesine yönelik faktör analizi ve araştırmanın amacı olan örgüt kültürü boyutlarının çalışan motivasyonuna etkilerinin belirlenmesine yönelik regresyon analizine yer verilmiştir. Sonuç olarak yapılan analizler neticesinde örgüt kültürü ve çalışanların motivasyonları arasında istatistikî olarak anlamlı bir ilişkinin olduğu ve bu ilişkinin pozitif ve güçlü bir ilişki olduğu ortaya çıkmıştır.The purpose of this study is to reveal the effects of organization culture on workers motivation. Nowadays, the organizations that have a strong organizational culture, should ideally manage “labor” in order to the get the upper hand on their competitors. In order to use the labor factor efficiently and organize human source; they need to determine incentive tools increasing the motivation of labor. This thesis includes detailed information regarding the descriptions of motivation, historical development process of the motivation, the importance of the motivation by all parties in working life, incentive tools of motivation in terms of dynamics of working life, relationship between motivation and the other strategically matters in the field of the human resources. Segments of the organizational culture are being thought as an effective role on the workers motivation In the scope of this study, some of the municipalities are chosen as a useful service sector. The permissions were taken to make the surveys from 9 of the municipalities where in Istanbul. The surveys were applied on workers and managers in every department of these 9 municipalities. Totally 400 surveys were shared and all of them were analyzed. The scale of Denison 4 Factors Organizational Culture was used in order to evaluate the organizational culture. Dual Factor Theory of Herzberg and ninedimensional scale of motivation which developed by De Beer were used in order to evaluate the motivation of the workers. SPSS21 was used in the analysis of the obtained data Frequency Analysis, reliability analysis, Factor analysis and regression analysis were used in order to determine the effects of the organizational culture on the works motivation. As a result, there are significant relationship statistically between organizational culture and workers motivation. And this relation is positive and strong.ÖZET, iii -- ABSTRACT, iv -- TABLOLAR LİSTESİ, ix -- ŞEKİLLER LİSTESİ, x -- KISALTMALAR LİSTESİ, xi -- GİRİŞ, 1 -- 1. ÖRGÜT KÜLTÜRÜ, 3 -- 1.1.Kültür ve Örgüt Kültürünün Tanımı ve Önemi, 3 -- 1.1.1. Kültür Kavramı, 3 -- 1.1.2. Örgüt kültürü, 4 -- 1.1.3. Örgüt Kültürünün Önemi, 6 -- 1.2. Örgüt Kültürünün Oluşumu, 8 -- 1.3. Örgüt Kültürünün Temel Özellikleri, 9 -- 1.3.1. Örgüt Kültürünün Fonksiyonları, 10 -- 1.3.2. Örgüt Kültürünün Belirleyicileri, 12 -- 1.3.2.1.Değerler (Varsayımlar), Normlar ve İnançlar, 13 -- 1.3.2.2.Liderler ve Kahramanlar, 14 -- 1.3.2.3.Hikâyeler ve Efsaneler, 14 -- 1.3.2.4.Semboller, 15 -- 1.3.2.5. Dil, 15 -- 1.3.2.6.Törenler ve Seremoniler, 15 -- 1.3.3. Örgüt Kültürünü Etkileyen Temel Faktörler, 16 -- 1.3.3.1.Örgüt Dizaynı ve Yapısı, 16 -- 1.3.3.2.Personel Seçimi ve Sosyalleşme Süreci, 17 -- 1.3.3.3. Lider, 17 -- 1.3.3.4. Örgütsel İletişim, 18 -- 1.3.3.5. Motivasyon, 19 -- 1.3.3.6. Çevresel Faktörler, 19 -- 1.4.Örgüt Kültürünün İlişkili Olduğu Kavramlar, 20 -- 1.4.1.Örgüt Kültürü ve Örgüt İklimi, 20 -- 1.4.2.Örgüt Kültürü ve Örgütsel İmaj, 20 -- 1.4.3.Örgüt kültürü ve İş Ahlakı, 21 -- 1.4.4. Örgüt Kültürü ve Performans, 22 -- 1.5. Örgüt Kültürü İle İlgili Model ve Yaklaşımlar, 23 -- 1.5.1.Schein’in Örgüt Kültürü Modeli, 23 -- 1.5.2.Parsons’un AGIL Modeli, 24 -- 1.5.3.Peters ve Waterman’ın Modeli, 25 -- 1.5.4. Ouchi’nin Z Kültürü Modeli, 28 -- 1.5.5.Hofstede Modeli, 30 -- 1.5.6.Trompenaars Modeli, 32 -- 1.5.7. Denison’un Örgüt Kültürü, 34 -- 2. ÖRGÜTLERDE MOTİVASYON, 37 -- 2.1.Motivasyon Kavramı, 37 -- 2.1.1.Motivasyonun Anlamı ve Önemi, 38 -- 2.1.2.Motivasyonun Oluşma Süreci, 39 -- 2.1.3.Motivasyon Dinamiği, 41 -- 2.1.3.1. Maddi Unsurlar, 43 -- 2.1.3.2.Manevi Unsurlar, 46 -- 2.2.İnsan ve Motivasyon, 48 -- 2.2.1. Motivasyonun Sosyal Boyutu, 49 -- 2.2.2. Motivasyonun Psikolojik Boyutu, 49 -- 2.3. Motivasyon ve İnsan Kaynakları Yönetimi, 50 -- 2.3.1. Motivasyonun Yöneticiler Açısından Önemi, 51 -- 2.3.2. Motivasyonun Çalışanlar Açısından Önemi, 53 -- 2.4. Motivasyon Kuramları, 54 -- 2.4.1.Kapsam Kuramları, 54 -- 2.4.1.1.Maslow İhtiyaçlar Hiyerarşisi Kuramı, 54 -- 2.4.1.2.Herzberg’in Çift Faktör Kuramı, 56 -- 2.4.1.3.Alderfer’in E.R.G. Kuramı, 57 -- 2.4.1.4.Mcclelland’ın Başarı Güdüsü Kuramı, 58 -- 2.4.1.5.Fromn’un İhtiyaçlar Kuramı, 58 -- 2.4.1.6.Özerklik Kuramı, 59 -- 2.4.2.Süreç Kuramları, 59 -- 2.4.2.1.Vroom’un Bekleyiş Kuramı, 59 -- 2.4.2.2.Porter-Lawler Beklenti (Ümit) Kuramı, 60 -- 2.4.2.3.Adams’ın Hakkaniyet (Eşitlik) Kuramı, 61 -- 2.4.2.4.Hunter’ın İç ve Dış Motivasyon Kuramı, 61 -- 2.4.2.5.Hedef Belirleme Kuramı, 62 -- 2.4.2.6.İş Özellikleri Kuramı, 63 -- 2.4.2.7.Koşullandırma Kuramı, 63 -- 2.4.3.Motivasyon Kuramlarında Modern Yaklaşımlar, 64 -- 3. ÖRGÜT KÜLTÜRÜYLE ÇALIŞAN MOTİVASYONUNUN İLİŞKİSİ, 65 -- 3.1. Örgüt kültürünün Çalışan ve Yönetici İlişkilerinde Motivasyona Etkisi, 65 -- 3.2. Örgüt Kültürü ve Çalışan Motivasyonu Hakkında Yapılan Çalışmalar, 66 -- 4. ÖRGÜT KÜLTÜRÜNÜN BELEDİYE ÇALIŞANLARININ -- MOTİVASYONLARINA ETKİLERİNİN BELİRLENMESİNE -- YÖNELİK BİR ARAŞTIMA: İSTANBUL ÖRNEĞİ, 70 -- 4. Araştırma Metodolojisi, 70 -- 4.1. Araştırmanın Amacı ve Önemi, 70 -- 4.2. Araştırmanın Kapsamı ve Kısıtları, 70 -- 4.3. Araştırmanın Türü, 70 -- 4.4. Araştırmanın Yöntemi, 70 -- 4.4.1. Araştırmanın Evreni ve Örnekleme Süreci, 70 -- 4.4.2. Veri Toplama Aracı ve Yöntemi, 70 -- 4.4.3. Anket Formunun Oluşturulması, 71 -- 4.4.4. Anket Formunda Yer Alan Ölçekler, 71 -- 4.4.5. Araştırma Modeli, 71 -- 4.4.6. Araştırmanın Hipotezleri, 72 -- 4.5. Elde Edilen Verilerin Analizi, 72 -- 4.6. Örneklemin Demografik Özellikleri, 73 -- 4.7. Güvenilirlik Analizi Sonuçları, 77 -- 4.8. Faktör Analizi, 79 -- 4.9. Korelasyon Analizi, 82 -- 4.10. Regresyon Analizi, 83 -- SONUÇ, 94 -- EK-1 ANKET FORMU, 99 -- EK-2 ANKET FORMU, 105 -- KAYNAKÇA, 106 --trinfo:eu-repo/semantics/openAccessİletişim, ÖrgütlerdeÖrgütsel davranışPersonel yönetimiŞirket kültürüCommunication in organizationsOrganizational behaviorPersonnel managementCorporate cultureHD 58.7/D64Örgüt kültürünün çalışan motivasyonuna etkileri : belediyecilik sektöründe bir uygulamaMaster Thesis1115395063