Aşkın, GökhanBirgün, Semra2024-10-122024-10-122010Aşkın, G., & Birgün, S. (2010). Savaş Uçaklarının Bakım Faaliyetlerinde Hata Türü ve Etkileri Analizi. Havacılık ve Uzay Teknolojileri Dergisi, 4(4), 1-10.1304-04482148-1059https://search.trdizin.gov.tr/tr/yayin/detay/261752https://hdl.handle.net/11467/9145Bu çalışmada, Hata Türü ve Etkileri Analizi yardımıyla F-4 2020 savaş uçaklarının irtifa kumanda sistemindeki arızalar incelenmiştir. İrtifa kumanda sisteminin arızalanması sonucu oluşabilecek hasarlar belirtilmiş ve oluşmadan önce alınabilecek kontrol adımları planlanmıştır. Hata Türü ve Etkileri Analizi sonuçları kullanılarak, kaza-kırım olmadan uçağın faal süresi uzatılması amaçlanmıştır. F-4 2020 savaş uçağının irtifa kontrol sistemindeki arızalar belirlenmiş, sonuçlar analiz edilmiş, kontrol önlemleri gösterilmiş ve özellikle Risk Öncelik Sayısına bakarak bulunan en öncelikli hata ve buna karşı alınacak önlemler çalışmada gösterilmiştir. Bu çözüm sayesinde eskiye oranla daha iyi sonuçlar elde edileceği kanıtlanmıştır. Yapılan bu çalışma, Türk Hava Kuvvetleri'nde F-4 savaş uçaklarının irtifa kumanda sistemlerinin günümüz değerlerine göre yapılan en son ve en güncel çalışmasıdır. Analizde uygulanan adımlar, tüm uçaklarda ve bu uçakların kendine özgü sistemlerinde kullanılabilecek ve uygulanabilecektir.In this study, F-4 fighter jets’ elevation command systems malfunctions were analyzed by the help of FMEA. The damages that were caused by elevation command systems’ failures were described and control steps which could be used before they occurred, were planned. By FMEA results, extension of fighter jets active duty time is aimed without any accident. F-4 fighter jets elevation command system’s failures identified, their results were analyzed, control precautions were explained and the most important failure was determined by Risk Priority Number and suggestions to prevent them were explained. By the help of these suggestions, ability of getting better results is proved. This study has the actual and certain results for the F-4 fighter jet’s elevation command systems in Turkish Air Forces. Phase of analysis is useable and practicable for all F-4 fighter jet’s and their specific systems of aircrafts.trinfo:eu-repo/semantics/openAccessHata Türü ve Etkileri AnaliziSavaş UçaklarıKalite ve Toplam Kalite YönetimiFMEAFighter JetsQuality and Total Quality ManagementSavaş uçaklarının bakım faaliyetlerinde hata türü ve etkileri analiziFailure mode and effects analysis in fighter jet’s maintenance activitiesArticle44110261752