Yazar "Bayraktar, Osman" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 20 / 40
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe 16. ve 17. Yüzyıl Türkçe siyasetnâmelerinde ortak temalar ve siyasetnâmelerin işlevi(Durmuş GÜNAY, 2021) Bayraktar, Osman; Tüzüner, V. LaleBu makalede 16. ve 17. yüzyıllarda Türkçe olarak yazılmış toplam 15 siyasetnâme taranarak, eserlerde dile getirilen ortak yönetim problemlerinin neler olduğu ve yazarların bu problemlere nasıl tepki verdikleri sorularına cevap aranmıştır. Makalenin odaklandığı ikinci alan, yöneticiler ve yönetim uygulamaları açısından siyasetnâmelerin işlevinin ne olduğu sorusudur. Araştırmada içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. İlk aşamada döneme ilişkin bütün siyasetnameler incelenmiş, işlenen konular içeriklerine göre kodlanmış, sekiz ve daha fazla eserde tekrar eden konular ortak tema olarak kabul edilmiştir. İkinci aşamada, yazarların ifadelerinin altında yatan kavramsal yapı keşfedilmeye çalışılmıştır. Padişahın konumu, timar ve zeamet sisteminin yozlaşması, vezirlerin tutumu, hazine yönetimi, askerin sistemin bozulması, reayanın durumu, kadıların niteliğinin düşmesi ve rüşvetin yaygınlaşması siyasetnamelerdeki ortak temalardır. Yazarların önemli bölümü, problemin kaynağını eski uygulamalardan uzaklaşmış olmaya bağlamakta, dolayısıyla çözüm olarak eski uygulamalara dönülmesini önermektedir. Siyasetnameler, yazıldıkları dönemde hem yöneticilere açısından temel siyaset bilgilerini aktaran kaynaklar hem de gerçek problemlere çözüm üreten metinler olma işlevini görmüşlerdir. Günümüzde, temel yönetim bilgilerini aktarma işlevini yönetim okulları; yönetim problemlerine çözüm önerilerini ise yöneticilerin yanlarında bulundurdukları danışman kadrosu karşılamaktadır. Bu bakımdan, siyasetnâme tarzı eserlerin günümüzde fazlaca karşılığı bulunmamakla birlikte, yönetim bilgisine ve yazma kudretine sahip yazalar her zaman etkileyici eserler ortaya koyabilirler. Günümüzde de bu yazım tarzını deneyen yazarların olduğu görülmektedir.Öğe Aile işletmelerinde kurumsallaşma düzeyi ve örgütsel performans ilişkisinin incelenmesi(İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2022) Yurdakul, Selin; Bayraktar, OsmanAmaç: Bu araştırmada aile işletmelerinde kurumsallaşama düzeyi ile örgütsel performans algısı arasındaki ilişkinin incelenmesi amaçlanmıştır. Yöntem: Araştırma nicel araştırma desenine göre tasarlanmıştır. Araştırmanın örneklem grubunu İstanbul’da 50 ayrı aile işletmesi sahibi ve çalışanlarından 207 kişiden oluşmaktadır. Araştırma verileri tesadüfi anket yöntemi ile toplanmıştır. Anket formunda, kavramsal yapılara ilişkin Likert tipinde beş dereceli iki ölçek ve katılımcılara ilişkin demografik bilgi formuna yer verilmiştir. Verilerin çözümlenmesi için değişkenler arası korelasyon analizi, yapısal eşitlik modeli ve ANOVA testleri yapılmıştır. Veriler SPPS 25.0 ve AMOS 25.0 yazılımları kullanılarak analiz edilmiştir. Bulgular: Korelasyon analizinde, örgütsel performans ile kurumsallaşmanın bütün alt boyutları arasında zayıf, orta ve güçlü ilişikler saptanmıştır. Yapısal eşitlik modeli ile gerçekleştirilen yol analizinde kurumsallaşma alt boyutlarından sadece iç denetim faaliyetlerinin örgütsel performans üzerinde etkisi olduğu bulgusuna varılmış, diğer boyutların örgütsel performansı etkilediği varsayımları doğrulanamamıştır. ANOVA analizi sonuçlarına göre işletmede çalışan sayısı ve işletmeyi yöneten nesle göre farklılıklar saptanmış; şirketin yaşı, mülkiyet yapısı, bulunduğu sektör ve hukuki statüsü faktörlerinde, katılımcıların düzeyleri ile örgütsel performans algısı arasında bir farklılık bulunamamıştır. Özgünlük: Aile işletmelerinde kurumsallaşma düzeyi ile örgütsel performans ilişkisine dair farklı araştırma sonuçları bulunmaktadır. Bu araştırma pandemi koşullarında ve Rusya-Ukrayna savaşının sürdüğü dönemde yapılmıştır. Kriz dönemleri, yöneticilerin işletme içi finansal hareketleri daha sıkı takip etmelerini ve daha hızlı karar almalarını gerektirir. Böyle bir ortamda iç denetim faaliyetlerinin örgütsel performans algısı üzerindeki etkisine dair kanıt sunulması değerlidir.Öğe Boosting Life Satisfaction through Psychological Capital in the Presence of Job Security: A Case Study of Turkey(Multidisciplinary Digital Publishing Institute (MDPI), 2023) Baykal, Elif; Bayraktar, Osman; Divrik, Bahar; Aşçı, Mehmet Saim; Öz, SabriThe COVID-19 pandemic brought about drastic changes all across the world, causing the loss of thousands of lives and negatively affecting many industries, owing to the health measures taken by authorities in this period. The difficulties engendered by the pandemic have led to excessive anxiety and made people vulnerable to psychological problems. Moreover, many people have lost their jobs or experienced anxiety of losing their jobs. Turkish business is one of the prominent markets that have been severely affected by the pandemic. Thus, we considered it crucial to examine how life satisfaction levels of individuals working in the Turkish business sector can be increased through psychological capital. We also aimed to test whether a sense of job security has a mediator effect in the relationship between life satisfaction and psychological capital. In order to test the assumed relationship, we collected data from Turkish professionals working in the Marmara region. The collected data were analyzed using SPSS AMOS and the results revealed that psychological capital has a positive effect on life satisfaction levels of individuals. Moreover, our study is novel in that it revealed the mediator role of job security in the relationship between psychological capital and life satisfaction.Öğe Çalışan yetkinliklerine kavramsal bir yaklaşım(İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2018) Bayraktar, OsmanYetkinlik kavramı ilk defa 1959’da White tarafından kullanılmış, insan kaynakları yönetimi alanında kullanımı ise McClelland’ın 1973’deki deneyimleri ve kavramsallaştırması ile gündeme gelmiştir. Boyatzis (1982), Spencer ve Spencer (1993)’ların çalışmaları bu yaklaşımın hem içeriğinin derinleşmesini hem de sistemleştirerek yaygınlaşmasını sağlamıştır. Geldiğimiz aşamada yetkinlikler, çalışanlara ilişkin olarak bütün dünyada insan kaynakları alanında yaygın olarak kullanılan bir kavramdır. Bu makalede yetkinlik kavramının ortaya çıkışı, yetkinlik türleri, farklı yazarlar ve uygulamacılar tarafından geliştirilmesi ve günümüzdeki kullanım durumu incelenmiştir. İlave olarak yetkinlik kavramına yönelik eleştiriler saptanmış ve sunulmuştur. Bazı eleştiriler olmasına rağmen yetkinlik kavramı insan kaynakları yönetimi yazını ve uygulamalarında geniş biçimde kabul görmüş durumdadır. Makale, literatür taraması niteliğindedir.Öğe Çalışanların insan kaynakları uygulamalarına kıymet-kaynak temelli yaklaşım biçimleri(Balıkesir Üniversitesi, 2017) Şencan, Hüner; Bayraktar, OsmanYönetim olgusunun bilimsel bir disiplin olarak ele alındığı 19. yüzyılın sonundan itibaren personel yönetimi işlevi farklı aşamalardan geçerek şekillenmiştir. Personel işlevi önceleri muhasebe bölümünün içinde konumlandırılmışken sonraları bağımsız birim halinde örgütlenmiştir. 1924’de başlayan Hawthorne araştırmaları sonucunda insanın duygusal yanının dikkate alınması gerekliliği ortaya çıkmıştır. Bu anlayışla birlikte işletmelerde bağımsız personel bölümleri oluşmuş ve 1980’lerde, insanın da geliştirilebilir bir kaynak olduğu teziyle personel bölümlerinin adı “insan kaynakları” olarak değiştirilmiştir. 2000’li yıllardan sonra farklı görüşler ortaya çıkmaya başlamış, insanın “kaynak” olarak isimlendirilmesinin uygun olmayacağı belirtilmiştir. Bu anlayış daha sonra personel işlevinin isimlendirilmesine yansımıştır. İnsanın “kaynak” değil, bir “değer” olduğu savıyla “insan kaynakları” terimi yerine “insan kıymetleri” ifadesinin kullanılması önerilmiştir. Kaynaklara göre, Türkiye’de sekiz örgüt “insan kıymetleri” adlandırmasını benimsemiş bulunmaktadır. Bu çalışmada, katılım bankaları personelinin insan kaynakları uygulamalarına kıymet-kaynak boyutunda nasıl yaklaştıkları incelenmiştir. Araştırmanın temel hipotezi, “insan kıymetleri” algısı yüksek olan işgörenlerin fiili olarak gerçekleştirilen insan kaynakları uygulamalarına ilişkin algılarının daha olumlu olacağı yönündedir. Veri toplama aracı olarak içinde iki ölçeğin yer aldığı anket yönteminden yararlanılmıştır. Ölçüm aracı 500 kişiye gönderilmiş ve geri dönen anketlerden 351’i geçerli sayılmıştır. Veriler SPSS 22 yazılımı kullanılarak analiz edilmiştir.Öğe Cinsiyet değişkenine göre özellik temelli duygusal zekânın öz-saygınlık faktörü üzerine etkisi(BMIJ, 2018) Şencan, Hüner; Fidan, Yahya; Bayraktar, OsmanAmaç. Araştırmada öğrencilerin özellik temelli duygusal zekâ puanlarının öz-saygınlık değerlemeleri üzerindeki etkisi belirlenmek istenmiş, cinsiyet faktörüne göre bu etkinin ne şekilde bir gelişme ortaya koyduğu saptanmaya çalışılmıştır. Yöntem. Çalışmada 175 öğrenciden veri toplanmış 171’i üzerinde analiz yapılmıştır. Duygusal zekâyı ölçmek için NHS Duygusal Zekâ ve öz-saygınlığı ölçmek için Rosenberg Öz-Saygınlık Ölçeği kullanılmıştır. İki kavramsal yapı arasındaki ilişkileri ve/veya etkiselliği belirlemek için korelasyon, regresyon analizi, t-testi ve ANCOVA yöntemlerinden yararlanılmıştır. Bulgular. Araştırma sonucunda duygusal zekânın öz-saygınlığı yordamada etkisinin olmadığı ve ilişkilerin istatistiksel olarak anlamlı bulunmadığı anlaşılmıştır (R2 = 0,00). Etkisellik önerti değişken cinsiyet faktörünün kadın ve erkek düzeylerinde de çıkmamıştır. Sonuç. Araştırmanın temel hipotezi olan duygusal zekânın öz-saygınlık puanları üzerinde etkili olduğu savı istatistiksel olarak kanıtlanamamıştır. Önerti değişken cinsiyet faktörünün düzeylerine göre yapılan hiyerarşik regresyon analizinde de etkisellik ilişkisi bulunamamıştır.Öğe Comparison of fringe benefits in Turkey and United Kingdom(Bartın Üniversitesi, 2018) Şencan, Hüner; Bayraktar, OsmanThe purpose of this study is to reveal the similarities, differences, and factorial structure of fringe benefit applications in banks in Turkey and the United Kingdom. Data was collected based on the banks’ information available on the Internet. The present study was designed as a kind of online survey. The findings indicate British banks exhibited more successful applications than Turkish banks in the communication of fringe benefits. When fringe benefit applications are evaluated through dual comparisons, the insurance fringe benefit applications of the two countries are compatible on a large scale. Other fringe benefit applications show significant differences. It is understood that local needs, customs, and judicial regulations may determine the creation of fringe benefit application programs in the two countries. This is the first study to compare the employee fringe benefits applied in banks in the UK and Turkey. In addition, the study has the potential to serve as a reference for Turkish banks.Öğe Content analysis of job advertisements in newspapers published in Ottoman Turkish(Peter Lang AG, 2015) Bayraktar, OsmanThis article focuses on the content analysis of job advertisements published in the late Ottoman period and in the early years of Republic. Newspapers, which belong to a period that is over a quarter century from the year of 1909 to 1928 when the alphabet change was experienced, were chosen and job advertisements were scanned. The quantitative evaluation of the research study is based on 125 advertisements published in Ottoman Turkish in between 1909 and 1924 and on 173 different positions that take place in these advertisements. 87% of the job advertisements were given by public institutions and 13% were given by private companies. In the period researched, for 25 years, there was no important change in terms of the qualifications of the employees searched for. Through the example advertisements, we attempted to extract the mind map that managers used while searching for personnel. While in public institutions' recruitment, education level and exam effectiveness came to forefront, in the recruitment in the private sector, efficacy and ability necessities came to the forefront. © Peter Lang GmbH. All rights reserved.Öğe The Content Analysis of Job Advertisements in Newspapers Published in the Ottoman Turkish between 1909 and 1924(Ankara Haci Bayram Veli Univ, 2015) Bayraktar, OsmanThis article focuses on the content analysis of job advertisements published in the late Ottoman period and in the early years of the Republic. The quantitative evaluation of the research is based on 125 advertisements published in Ottoman Turkish in between 1909 and 1924 and on 173 different positions that taok place in these advertisements. In the research, by evaluating the example advertisements in terms of their contents, the aspects of for which positions employees were sought knowledge and skills required from employee and the procedures candidates were evaluated. In the said period, there was no significant change in terms of the qualification required from the candidates. The Ministry of National Education and the Ottoman Public Debt Administration were the institutions with highest demand for employees. While public institutions sought the required education and success in exam, competence and skills came first fo the private sector.Öğe Covid-19 salgınının neden olduğu ekonomik duraksamanın katılım bankaları üzerindeki etkileri(İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2020) Şensoy, Necdet; Bayraktar, Osman; Arslan, HüseyinÜlkemizde faaliyet gösteren katılım bankalarının ekonomik duraksamadan nasıl etkilendiğini ortaya koymak amacıyla Türkiye Katılım Bankaları Birliği ve adı geçen kurumların yönetimlerine yöneltilen sorulara alınan cevaplardan çıkan değerlendirmeler bir rapor haline getirilmiştir.Öğe Duygusal emeğin bireysel performans algısına etkisi(İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2021) Gülsevgi, Elif Bayraktar; Bayraktar, OsmanDuygusal emek, çalışanın iş rolü gereği her an pozitif bir görünüş sergilemesi durumudur. Özellikle her an müşteri ile yüz yüze olan iş rolleri için bu kaçınılmaz bir durumdur. Çağrı merkezi çalışanları, yoğun duygusal emek sergilemek zorunda olan meslek grupları içinde yer almaktadır. Bu çalışmanın amacı, duygusal emeğin bankaların çağrı merkezinde çalışan kişilerin görev performansı üzerindeki etkilerini araştırmaktır. Araştırma verileri, İstanbul’daki üç büyük bankanın çağrı merkezlerinde çalışanlardan kolayda anket yöntemi ile toplanmıştır. 315 anket değerlendirilebilir nitelikte bulunmuştur. Verilerin analizi, IMB SPSS 22.0 ve AMOS yazılımları kullanılarak yapılmıştır. Analiz sonuçlarına göre duygusal emeğin alt boyutlarından samimi rol davranışının görev performansını pozitif yönde etkilediği hipotezi doğrulanmıştır. Yüzeysel davranış ve derin davranış boyutları ile görev performansı arasında bir ilişki bulunamamıştır.Öğe E-öğrenme öğretim tasarımını etkileyen faktörler ve tasarım algısıyla ilgisi(Balıkesir Üniversitesi, 2014) Bayraktar, OsmanE-öğrenme, öğretim kurumlarıyla birlikte işletmelerde de daha geniş uygulama alanı bulmaktadır. E-öğrenme uygulamalarının etkinliği önemli ölçüde tasarımına bağlıdır. E-öğrenme öğretim tasarımını etkileyen faktörlerin belirlenmesi ve tasarımın cinsiyet, yaş, eğitim düzeyi, İnternet kullanım alışkanlıkları gibi bağımsız değişkenlerle ilişkisinin açığa çıkarılması uygulamanın etkinliğini artıracaktır. Bu araştırmanın amacı, Türk telekomünikasyon sektöründe çalışan kullanıcıların bakış açısıyla, e-öğrenme öğretim tasarımını etkileyen faktörlerin belirlenmesidir. İkinci olarak e-öğrenme tasarım algısı ile cinsiyet, yaş, eğitim düzeyi, çalışma süresi, İnternet kullanım alışkanlıkları ve e-öğrenme deneyimi bağımsız değişkenleri arasında istatistiki olarak anlamlı bir ilişkinin olup olmadığının açığa çıkarılmasıdır.Öğe The effect of flexible working on job performance during the Covid-19 pandemic: The mediation role of job characteristics(2023) Sarpkaya, Elif; Bayraktar, OsmanThe aim of this research is to reveal the impact of flexible working arrangements on the job performance of employees in public institutions and regarding to this impact to try to explain the mediating role of job characteristics modeling. In this cross-sectional study, a quantitative research method was used and it was carried out in 2021 with the participation of employees working in municipalities. Analyzes were performed on 312 solid data. The questionnaire technique was used as a data collection tool and Flexible Working Scale, Job Characteristics Scale and Job Performance Scale were used. In analyzing data; skewness and kurtosis, normality, reliability, exploratory factor analysis, descriptive statistical analysis and mediation analysis were applied. Mediation analysis were performed with PROCESS Macro, and other analysis with Jamovi 2.3.18. According to the findings of this research, it was seen that there is a positive impact between flexible working and job characteristics and a negative impact on job performance. As a result, the main hypothesis that job characteristics play a mediating role in the relationship between flexible working and job performance was supported. This result is original and instructive for administrators since it is the first time that such a study has been conducted in the public sector.Öğe The Effect of Individual Assertiveness and Effective Communication Behaviors of Education Managers on Distributed Leadership Perception of Teachers(Karabuk Univ, 2018) Bayraktar, Osman; Fidan, Yahya; Sencan, HunerDistributed leadership is a management approach that found itself an application field especially in educational institutions. In the research, the effect of self-assertiveness and effective communication behaviors on the distributed leadership perception in an educational institution that is a lifelong learning center is expected to be specified and how this effect changes according to seniority and education factors is tried to be determined. In the study, an analysis is conducted based on the data collected from 302 people where 151 of them are education center managers and 151 are teachers. The Self-Assertiveness Scale developed by Frese et. Al. (1997) is used to measure the self-assertiveness, and for distributed leadership, the Distributed Leadership scale, which is used by Duif, Harrison, and Dartel (2013) in their researches, is used for the distributed leadership. In order to specify the relationships and/or effects between the variables, correlation, regression analysis, t-test, and ANOVA analysis methods are used. In the examination, it is found that the data that belongs to the composite variables that define the average points of all the three scales that is used in the statistical and graphical evaluations, has a normal distribution (p>0,05). The age average of the participants is 41 and the management duration average is 9 years for the participants where 50% of them are teachers and 50% of them are education managers. The age average of the teachers is 37 and the duration of being a teacher is 10 years. In the research, it is determined that there is no effect of self-assertiveness, effective communication and self-assertiveness/effective communication moderator variables on the distributed leadership perception. The main hypothesis of the research, which is that the moderator variable that consists of self-assertiveness, effective communication, and self-assertiveness/effective communication would have an effect on the distributed leadership perception, is not proved statistically. As the seniority level increases in the management group, the point of the distributed leadership decreases and on the other hand, in the teachers' group, as the seniority increases the average of the distributed leadership perception point increases. The average of the distributed leadership perception points of the participants has a slight difference according to the education level.Öğe The effect of relation between digital leadership practice and learning organization on the perception of individual performance(2021) Artüz, Samime Derya; Bayraktar, OsmanRapid changes in the technological field affect management practices and create new concepts. Digital leadership is one of the concepts that have entered the literature in recent years. In this study, the perceptions of digital leadership and learning organization were investigated. The primary hypothesis of the study is the assumption that there is a positive correlation between the perception of digital leadership application and organizational learning. The scales that were developed by Ulutaş and Arslan (2018), Şahin, Çakır and Öztürk (2014), and Karakurum (2005) were combined and used in this study. The research was conducted in banking and finance sector. 234 people participated in the online survey, and the questionnaires of 193 participants were available for analysis. The data was statistically analyzed with SPSS 25.0. As a result of the analysis, the effect of the relationship between digital leadership and learning organization on individual performance was found as statistically significant and the primary hypothesis of the study was accepted (p=0,000; p<0,001). Statistical analyzes were also conducted on demographic variables and the perception of individual performance and statistical significances were not found. The fact that digital leadership is explained conceptually and being the first research on the relationship between digital leadership and learning organization in the banking sector stands out as the original aspect of the study.Öğe The effects of industry 4.0 on human resources management(Peter Lang Publishing Group, 2018) Bayraktar, Osman; Ataç, CananThe opportunity of the internet in terms of eliminating the distance and the ability to instantly transfer large data influence many areas of life, and deeply affect industrial production and processes. High-tech manufacturing operations feel these changes earlier. It is inevitable for the enterprises operating with traditional technologies to be exposed to this effect in parallel with the change of environmental structure. In this study, the concept of Industry 4.0 is considered as a concept and secondly how human resources managers perceive this process from the viewpoint of human resources management of the four advanced technology companies operating in the Bursa region is investigated. An in-depth interview method was used to gather information in the study. As a result of the research, the expectation is that the Industrial 4.0 transformation of the industry will deeply affect human resources management processes due to its business environment. At each stage, it is foreseen that technology-integrated business processes will cause some of the unskilled employees to lose their jobs, while the higher qualified employees will be needed more, but it will be difficult to find these employees and keep them at work.Öğe Eğitim yöneticilerinin bireysel girişkenlik ve etkin iletişim davranışlarının öğretmenlerin dağıtık liderlik algısına etkisi(Karabük Üniversitesi, 2018) Şencan, Hüner; Fidan, Yahya; Bayraktar, OsmanDistributed leadership is a management approach that found itself an application field especially in educational institutions. In the research, the effect of self-assertiveness and effective communication behaviors on the distributed leadership perception in an educational institution that is a lifelong learning center is expected to be specified and how this effect changes according to seniority and education factors is tried to be determined. In the study, an analysis is conducted based on the data collected from 302 people where 151 of them are education center managers and 151 are teachers. The Self-Assertiveness Scale developed by Frese et. Al. (1997) is used to measure the self-assertiveness, and for distributed leadership, the Distributed Leadership scale, which is used by Duif, Harrison, and Dartel (2013) in their researches, is used for the distributed leadership. In order to specify the relationships and/or effects between the variables, correlation, regression analysis, t-test, and ANOVA analysis methods are used. In the examination, it is found that the data that belongs to the composite variables that define the average points of all the three scales that is used in the statistical and graphical evaluations, has a normal distribution (p>0,05). The age average of the participants is 41 and the management duration average is 9 years for the participants where 50% of them are teachers and 50% of them are education managers. The age average of the teachers is 37 and the duration of being a teacher is 10 years. In the research, it is determined that there is no effect of self-assertiveness, effective communication and self-assertiveness/effective communication moderator variables on the distributed leadership perception. The main hypothesis of the research, which is that the moderator variable that consists of self-assertiveness, effective communication, and self-assertiveness/effective communication would have an effect on the distributed leadership perception, is not proved statistically. As the seniority level increases in the management group, the point of the distributed leadership decreases and on the other hand, in the teachers’ group, as the seniority increases the average of the distributed leadership perception point increases. The average of the distributed leadership perception points of the participants has a slight difference according to the education level.Öğe Employees’ approaches to human resources from the asset–resource concepts perspective(Center for Promoting Ideas, 2017) Şencan, Hüner; Bayraktar, OsmanThis paper aims to clarify how employees of interest-free banks approached to HR practices from the perspective of the asset and resources concepts. The study aims to present the effect of the “asset concept” on the evaluation of human resources practices. The paper is a descriptive analytical study. 351 out of 550 survey forms that were sent to the sample group were chosen to be evaluated and the data was analyzed using SPSS 22. The data was examined based on the theoretical framework of human asset and the human resources conceptual structures. Results showed that there existed a statistically significant and positive relationship between “human assets” orientation and their ways of evaluating “human resources practices”. Although this relationship was positive, it can be evaluated as a weak one. According to the conclusions made based on the findings of the research management and human resources applications that are realized within the framework of human assets in the interest-free banks affect the employees positively and have a feature of increasing their morale and motivation. Therefore, education, consciousness raising applications and adoption of the approach of human values can provide beneficial results to the businesses.Öğe Entelektüel Sermayenin Aktifleştirilmesi Ve Bir Uygulama Örneği(2020) Daştan, Kadir; Bayraktar, Osmanİşletmelerin sahip olduğu entelektüel sermayenin aktif bir değer olarak bilançoda gösterilmesi, dünyada 1990’lardan itibaren giderek artmaktadır. Entelektüel sermayenin muhasebeleştirilmesinde Amerikan Genel Kabul Görmüş Muhasebe İlkeleri (US-GAAP) ve Avrupa kökenli Uluslararası Finansal Raporlama Standartları (IFRS) yaygın olarak kullanılan iki sistemdir. Bu çalışmanın, entelektüel sermaye ilkelerinin belirlenmesi ve örnek bir uygulama ortaya konulması olarak iki temel amacı bulunmaktadır. Makalede önce entelektüel sermayenin aktifleştirilmesine ilişkin kuramsal bilgiler aktarılmış, ardından bir uygulama örneği sunulmuştur. Uygulama örneğinde, ülkemizdeki mevzuatın düzenlenmesi halinde işe alım, eğitim ve sosyal harcamalar gibi pek çok insan kaynağı harcamasının bilançoda piyasa değeri-defter değeri, katma değer entelektüel katsayısı yöntemleriyle nasıl aktifleştirileceği gösterilmiş, bilanço analizleriyle bankaların entelektüel sermaye birikimleri ortaya konmuştur. Örnek uygulama için halka açık iki bankanın verileri kullanılmıştır. Söz konusu verilerin aktifleştirilmesinde IFRS’in benzer ilkeleri esas alınmıştır. Makalenin Türkçe alanyazında entelektüel sermayenin aktifleştirilmesi konusunda kuramsal katkı yapması beklenmektedir. İçerdiği uygulama örneği, işletme yöneticileri için yol gösterici niteliktedir. Yapılan değerlendirmelere göre, incelemeye konu her iki bankanın entelektüel sermayelerinin 2016-2018 yılları arasında, artış eğiliminde olduğu, müşteri sermayesinin ise dalgalı bir seyir izlediği bulgusuna erişilmiştir.Öğe An examination of novelists’ approaches to management constructs(Center for Promoting Ideas, 2015) Bayraktar, OsmanThe novel is a literary form that depicts and reflects upon the life and perspective of the author. In this study, perspectives on management are surveyed in five classic science fiction novels: Aldous Huxley’s Brave New World; George Orwell’s Animal Farm and Nineteen Eighty-Four; Philip K. Dick’s Vulcan’s Hammer; and Ahmet HamdiTanpınar’s The Time Regulation Institute. In the fantastic fiction novels of Huxley and Dick, the world is managed from a single center. In Brave New World, tragedy results from forcing people to be standardized, while in Vulcan’s Hammer, destruction is wrought on humanity after all decision-making processes are left to computers. Orwell’s novels, which are penned in a symbolic style, strongly criticize the command management system associated with communism, while The Time Regulation Institute is a humorous critique of bureaucratic management styles.