İstanbul’daki üniversite gençliğinin toplumsal mekân ve şehir algısı (İstanbul Ticaret Üniversitesi Sütlüce Kampüsü örneği)
Abstract
İstanbul’un toplumsal mekân ve şehir algısı ekseninde değerlendirilmesi doğrultusunda,
İstanbul’da okuyan üniversite gençliğinin şehri deneyimleme biçimleri, farklı semtler
özelinde değişkenlik gösterebilmektedir. Günümüz postmodern toplumlarında tüketime
yüklenen anlam gündelik yaşam pratiklerinin hemen hemen tümünü etkilemesi,
üniversite öğrencilerinin de toplumsal mekânları asıl işlevi dışında algılamalarını
beraberinde getirmektedir. Tüketime endeksli olarak sosyal yaşamda meydana gelen
değişiklikler, özellikle gençlerin toplumsal mekân algısını doğrudan etkilemekte ve bu
durum bireylerin genel yaşam tarzı, tercihleri ve alışkanlıkları gibi hususlarda değişim
yaşamasına neden olmaktadır. Modern kent mekânları arasında, üniversite öğrencileri
için ön plana çıkan yeme-içme mekânları ile alışveriş merkezleri asıl işlevlerinin dışında
tüketim odaklı, zaman geçirme ve beklentilerin karşılanmasına yönelik
kullanılmaktadırlar. Bu bağlamda sosyal sınıf, sosyal ve kültürel farklılıklarına rağmen
İstanbul’da okuyan üniversite gençlerinin toplumsal mekân ve yaşadıkları şehri
yorumlama noktasında birbirlerinden belirgin şekilde ayrılmadıkları görülmektedir. Bu
çalışmada İstanbul’da lisans öğrenimi gören gençlerin yaşadıkları şehri ön plana çıkaran
özellikleri ve kimliği ile toplumsal mekân yönelimlerinin temel belirleyicileri
incelenmiştir. In accordance with the evaluation of Istanbul in terms of social space and city
perception, the ways that the university youth studying in Istanbul experiences the city
vary specific to different districts. In today’s post-modern societies, that the meaning
attributed to consumption affects almost all daily activities causes university students to
perceive social spaces out of their actual functions. Changes occurring in social life
relevant to consumption affect directly social space perception of especially youths and
this situation causes individuals to have changes in such conditions as their general lifestyles,
preferences and habits. Among modern city spaces, eating places and shopping
malls which are prominent for university students are used, out of their actual functions,
to meet their expectations and to spend time focused on consumption. In this context, it
is seen that despite their social classes, social and cultural differences, university
students studying in Istanbul do not diverge prominently from one another. In this
study, features and identity of the city in which youths studying in Istanbul live and key
determinants of their tendencies to social spaces have been examined.