• Türkçe
    • English
  • English 
    • Türkçe
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Enstitüler
  • Dış Ticaret Enstitüsü
  • Yüksek Lisans
  • DTE, Yüksek Lisans, Uluslararası Ticaret
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Enstitüler
  • Dış Ticaret Enstitüsü
  • Yüksek Lisans
  • DTE, Yüksek Lisans, Uluslararası Ticaret
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Çin’in küresel rekabet gücünün açıklanmış karşılaştırmalı üstünlükler yöntemine göre değerlendirilmesi

Thumbnail

View/Open

71781.pdf (1.117Mb)

Date

2017

Author

Tuerxun, Adila

Metadata

Show full item record

Citation

Tuerxun, Adila. (2017). Çin’in küresel rekabet gücünün açıklanmış karşılaştırmalı üstünlükler yöntemine göre değerlendirilmesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). İstanbul Ticaret Üniversitesi, Dış Ticaret Enstitüsü, Uluslararası Ticaret, İstanbul

Abstract

Çin’in Küresel Rekabet Gücünün Açıklanmış Karşılaştırmalı Üstünlükler Yöntemine Göre Değerlendirilmesi Bu çalışmada Çin’in 2006-2015 yılları arası dönemindeki 97 kategoride yer alan tüm ürünlerin üzerinde yapılan ithalat ve ihracatı incelenmiştir. Rekabet gücünün kavramı ve ölçme yöntemleri tanımlanması ile yola çıkarak Ballasa’nın ortaya koyduğu ve Vollrath’ın geliştirdiği Açıklanmış Karşılaştırmalı Üstünlükler Yöntemi kullanılmıştır. Alınan veriler bu yöntemi kullanarak hesaplanmıştır. Hesaplanan değerlerin incelenmesi sonucunda Çin’in 2006-2015 yıllarında sürekli olarak rekabet gücüne sahip olduğu 46 faslın mevcut olduğu, 24 faslın rekabet gücü açısından sınırda olduğu ve 27 faslın rekabet gücünün düşük olduğu görülmüştür. Bununla beraber tablo ve şekilleri kullanarak Çin’in 10 yıl döneminde başlıca olarak ithalat ve ihracat yaptığı ülkeler ve tutarları, Çin’in 10 yıl boyunca dünya üzerinde yaptığı ihracat ve ithalat tutarları yıllara göre ayrıca gösterilmiştir. Çalışma sonunda ise elde edilen değerlere göre, Çin’in dış ticareti için öneriler verilmiştir.
 
Chinese Global Competitiveness’s Evaluation With the Method of Revealed Competitive Advantages Purpose of this research study is to examine and evaluate Chinese global competitiveness of all products in global market. In this context first wrote about concept of competitiveness and it’s measured with method of Ballasa and Vollrath’s Revealed Comparative Advantage with import and export value between 2006-2015 years priod. This research study is investigation GTIP All Products. According to the obtained data, was determined, Chinese has high competitiveness at 46 sectores, has low competitiveness at 27 sectores and has limit competitiveness at 24 sectores. Using charts and grafic pointed that in this period time which countries are has moreforeign trade with China. Also pionted that 2006-2015 period time, China’s import and export value to world in every year. Put forward some suggestion for China’s foreign trade at the end of the study.
 

URI

https://hdl.handle.net/11467/2230
http://library.ticaret.edu.tr/e-kaynak/tez/71781.pdf

Collections

  • DTE, Yüksek Lisans, Uluslararası Ticaret [27]



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 




| Policy | Guide | Contact |
Advanced Search

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeDepartmentPublisherCategoryLanguageAccess TypeThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeDepartmentPublisherCategoryLanguageAccess Type

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Policy || Guide || Library || Istanbul Commerce University || || OAI-PMH ||

Örnektepe Mah. İmrahor Cad. No: 88/2 Z-42 Beyoğlu / İstanbul / TURKEY
If you find any errors in content, please contact: acikerisim@ticaret.edu.tr

Creative Commons License
DSpace@Ticaret: Istanbul Ticaret University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

DSpace@Ticaret:


DSpace 6.2

tarafından İdeal DSpace hizmetleri çerçevesinde özelleştirilerek kurulmuştur.