İstanbul Ticaret Üniversitesi Kurumsal Akademik Arşivi

DSpace@Ticaret, İstanbul Ticaret Üniversitesi tarafından doğrudan ve dolaylı olarak yayınlanan; kitap, makale, tez, bildiri, rapor, araştırma verisi gibi tüm akademik kaynakları uluslararası standartlarda dijital ortamda depolar, Üniversitenin akademik performansını izlemeye aracılık eder, kaynakları uzun süreli saklar ve telif haklarına uygun olarak Açık Erişime sunar.




 

Güncel Gönderiler

Öğe
Dijital habercilikte kullanılan infografik anlatı yapılarının haber tüketim motivasyonları bağlamında incelenmesi
(İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2025) Okay, Ahmet Serkan
Bugünün haber endüstrisi, haberi hızlı, verimli ve erişilebilir enformasyon dünyası içerisinde üretmektedir. Yeni medya ortamları, çevrim içi siteler, sosyal medya platformları haberi interaktif bir üretime ve dağıtıma yönlendirmiştir. Yeni iletişim teknolojilerinin sağlamış olduğu imkânlar dahilinde çok yönlü ve zengin içerikler sunan dijital habercilik, farklı anlatı tarzları ile kullanıcılara ulaşmaya çalışmaktadır. Günümüz dijital içerik üretimi tarzlarından biri olan infografik anlatılar, dijital habercilikte haberin sayısal verilerle görsel bütünlük içerisinde aktarılmasını sağlamaktadır. Dijital haber üretiminde ve dağıtımında kullanılan anlatı tarzlarından biri olan infografik anlatı yapısı, durağan, etkileşimli ve hareketli türleri ile veri karmaşıklığı sade hale getirerek kullanıcıların ilgisini çekmektedir. Mevcut çalışma, infografik anlatı yapılarının interaktif kullanıcıların haber tüketim motivasyonlarına olan etkisi üzerine çıkarımlar yapmaktadır. Çalışmada belirlenen amaç doğrultusunda 305 kişiye çevrim içi anket çalışması yapılmıştır. Elde edilen veriler istatistiki analize tabi tutularak dijital haber üretiminde İnfografik anlatı yapılarının yaş, cinsiyet, eğitim durumu, bağımsız değişkenlerine göre haber tüketim motivasyonlarının istatistiki olarak anlamlı fark gösterip göstermediğini incelenmiştir. Analiz sonuçlarına göre, yaş ve eğitim durumu bazı boyutlarda infografik anlatı yapıları algılarını etkilerken, cinsiyetin anlamlı bir etkisi bulunmamıştır. Özellikle genç yaş grupları ve daha düşük eğitim seviyesine sahip katılımcıların infografik anlatılara yönelik daha olumlu değerlendirmelerde bulundukları gözlemlenmiştir.
Öğe
Voice-activated AI and the evolution of communication etiquette
(İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2025) Ergül, Nurgül
Voice-activated artificial intelligence (AI) assistants, such as Siri, Alexa, and Google Assistant, are becoming increasingly embedded in everyday life, reshaping human-technology interactions and influencing norms of interpersonal communication. This study explores the effects of AI-assisted interactions on traditional communication etiquette, with a focus on how these systems shape user expectations around politeness, patience, and conversational engagement in human interactions. Grounded in the media equation theory—which suggests that individuals instinctively apply social rules to machines— this paper examines how frequent use of voice assistants may alter users’ tolerance for conversational delays, levels of empathy, and responsiveness to nuanced social cues. The study also addresses the ethical implications of AI assistants on privacy, emotional dynamics, and behavioral conditioning. By investigating how digital etiquette, developed through voice assistant interactions, translates to interpersonal settings, this research contributes to a deeper understanding of the shifting relationship between human-machine communication and its social ramifications. Findings indicate that as AI integration becomes more prevalent, these applications are not only influencing human-machine interactions but also subtly reshaping interpersonal communication norms in a digitally mediated world.
Öğe
Deepfake manipulation on social media: A case study of fraudulent activities in Türkiye
(İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2025) Söğütlüler, Türker
The term “deepfake,” derived from the words “deep” and “fake,” refers to highly realistic and deceptive content designed to manipulate perception. Deepfake content, powered by artificial intelligence, poses at threat when integrated with digital culture, enabling illegal activities by altering the faces ad voices of well-konwn individuals. This study was conducted to examine social media-mediated deepfake fraud in Türkiye. Facebook and Instagram were scanned using four different accounts over a sixteen-month period, resulting in the collection of fifty-six deepfake videos. It was found that these videos featured significant political figures, scientists, artists, journalists, and businesspeople, all of which were fraudulent. It was observed that Lip-Sync (m = 0.75) was the primary model used in video production, followed by Text-toSpeech (m = 0.18) and a combination of Lip-Sync & Text-to-Speech (m = 0.5). The group with the highest number of deepfake videos consisted of businesspeople (m = 0.35), followed by political figures (m = 0.33), scientists (m = 0.14), journalists (m = 0.12), and artists (m = 0.03). Deepfake videos featuring Ali Koç, Ekrem İmamoğlu, Emine Erdoğan, Hakan Fidan, and Murat Ülker, selected based on their Lip-Sync performance, were analysed using Deepware, and the detec on architecture was found to be insufficient. This study employed a mixed-method approach, incorporating thematic analysis and quantitative data, with frequency distributions generated using IBM SPSS Statistics 22.0. In light of the findings, suggestions for preventing vicmisation are presented.
Öğe
Sarmaşık: Foucaultcu bir analiz
(İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2025) Körük, Türker
Otorite, isyan ve itaat kavramlarını normatif ögelerin belirlendiği totaliter bir olgu olan moralite, sınırlandırıcı bir iktidarın karşısında konumlanan biyo-iktidar ve tutuklunun izlenme altındaki otokontrolünü hedefleyen panoptikon aracılığıyla yeniden tanımlamaya olanak sağlayan düşünceleriyle 20. Yüzyıl’ın önde gelen düşünürlerinden olan Fransız filozof Michel Foucault’nun, iktidar pratiklerini incelerken kullandığı belirli kavramların etkisiyle şekillenecek olan bu çalışma, Tolga Karaçelik’in Sarmaşık (2015) filmi üzerinden bu kavramları açıklamayı ve görünür kılmayı amaçlamaktadır. Bir anlamda itaat ve otorite ikileminin yarattığı bir kırılmanın, yani tahrip edilmiş bir iktidar mekanizmasının çözülüşünü anlatan film Foucault’cu bir paradigmayla incelendiğinde, yukarda bahsettiğimiz kavramların yanında özneleri yaratma biçimiyle de Foucault’un fikirleriyle koşut bir düzlemde durmaktadır. Sarmaşık, otorite-itaat ilişkisinin sürekliliğinde, itaat eden bireyin ve itaat edilen otoritenin tutumunu, toplumun birey üzerindeki üstün etkisine karşıt olarak; bir öznenin, geminin kaptanı olan karakterin geminin mürettebatı olan küçük topluma benimsetmeye çalıştığı kurallar bütünü üzerinden sorunsallaştırır. Bu sorunsal, Foucault’nun deyişiyle sınırlandırıcı bir iktidar bakışının artık değiştiği, iktidar kavramının daha kapsayıcı ve pozitif bir hale geldiği bir yaklaşımla içerik analizi çerçevesinde incelenmiş ve Foucaultcu kavramlar irdelenmiştir.
Öğe
Unfounded religious rituals in television series
(İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2025) Kutlu, Mahmut
This study aims to raise social awareness and consciousness in the context of religion. The “Camdaki Kız” series, which is examined among the series that reach millions on the screens, constitutes the sample of the study, and the unfounded religious rituals shown in the series constitute the problem of the study. While screens convey healthy information to the audience on the one hand, they can sometimes turn into a tool for conveying false information on the other. In this context, it can negatively affect and change the social, cultural and psychological attitudes of individuals. In our country, where media literacy is not at high levels in terms of society, it is among the possibilities that the audience perceives the erroneous religious content they see on the screen correctly and thus applies it in their own practices. In the study, the semiotic method and discourse analysis method, which are frequently used in qualitative research, were used together. With this design, the integrity of religion - ritual and the character relationship were tried to be analyzed. It was found that the first season of the examined television series was mostly associated with religious rituals. The events experienced between Nalan and Feride among the fictional characters constructed in the series and the dialogues in some scenes constitute examples of some incorrect rituals in terms of religion. The study draws attention to these mistakes and emphasizes the negative aspects of television productions.